Bedrijven lopen talent mis: “Geen toegevoegde waarde mobile recruitment”

Job search is now mobile

Mobile devices hebben veel sectoren op hun kop gezet – van de reisbranche tot en met de retail – en nu is het de beurt aan recruitment. We vroegen onderzoeksbureau Multiscope onlangs om ruim 760 HR-verantwoordelijken in Nederland en België te ondervragen over mobile recruitment. Elke organisatie die vooruit wil in de verhitte strijd om talent, moet meten waar sollicitanten vandaan komen, en een strategie voor mobile recruitment vastleggen. Puur vertrouwen op traditionele methoden betekent dat werkgevers de beste kandidaten mislopen. En dat heeft een negatieve impact op hun algehele bedrijfsdoelstellingen.

Bedrijven lopen talent mis – voornamelijk de millennials die nu op de arbeidsmarkt komen – doordat ze niet genoeg aandacht besteden aan mobile recruitment. Bijna een derde (dertig procent) van de Nederlandse organisaties ziet er simpelweg niet de toegevoegde waarde van in. En dat terwijl 55 procent van al het verkeer op Indeed afkomstig is van mobile devices. Slechts zestien procent van de organisaties in ons land heeft een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite, terwijl ruim de helft (55 procent) de eigen carrièresite gebruikt voor recruitment. De bedrijven die bezig zijn met mobile recruitment zijn vrijwel allemaal groter dan 150 werknemers. Van de kleine organisaties doet 66 procent niets aan mobile recruitment en heeft dit onderwerp ook niet op de agenda staan. Achttien procent van alle bedrijven kijkt momenteel naar de mogelijkheden.

De belangrijkste toegevoegde waarde van mobile recruitment volgens Nederlandse bedrijven ligt in het bereiken van een grotere groep werkzoekenden (32 procent). Daarnaast ziet 30 procent het aantrekken van jonge mensen als een belangrijk voordeel en voor 28 procent is dat het verlagen van de drempel om te solliciteren.

Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux: “De resultaten van dit onderzoek zijn heel verrassend. Het blijkt dat te weinig Nederlandse werkgevers voorbereid zijn op de toenemende rol die technologie in recruitment speelt. Hier is duidelijk sprake van een mobile mismatch. In elke leeftijdsgroep gebruiken de grootste talenten hun mobile device om vacatures te bekijken, en die talenten gaan ervan uit dat het sollicitatieproces op mobile devices eenvoudig is. Bedrijven moeten nu het gat tussen vraag en aanbod dichten en investeren in mobile recruitment, voordat het gat nog groter wordt.”

Overigens lopen Nederlandse bedrijven nog achter op hun Belgische collega’s. In België heeft 28 procent een voor mobiel geoptimaliseerde recruitmentsite en bekijkt bijna een derde de mogelijkheden voor mobile recruitment.

Oorzaak mobile mismatch
Uit ons onderzoek blijkt dat slechts 28 procent van de Nederlandse bedrijven tijdens het eerste contact aan sollicitanten vraagt waar ze de vacature gevonden hebben.  In tegenstelling tot marketing- en salesafdelingen loopt HR ook duidelijk achter als het gaat om het gebruik van nieuwe technologieën. Zo registreert tijdens het sollicitatieproces  vier van de tien bedrijven op geen enkele manier waar sollicitanten hun vacature gevonden hebben. En van de bedrijven die wél mobile recruitment hebben ingezet, registreert veertig procent de data nog steeds handmatig, terwijl slechts 26 procent dat heeft geautomatiseerd.

Recruitment als marketing
Voor organisaties is het beter om recruitment te zien als een vorm van marketing. Uit een onderzoek dat we eerder deden blijkt dat werkgevers die mobile recruitment inzetten, twee keer zo veel kwalitatief goede sollicitaties ontvangen als werkgevers die alleen sollicitaties via een desktop toelaten. Bedrijven dienen technologie in te schakelen om sollicitanten en hun openstaande vacatures beter op elkaar af te stemmen. Wie sollicitanten behandelt als potentiële leads, heeft een streepje voor in de war for talent.