Het onderzoek en de wetenschap achter het aantrekken van de beste kandidaten

Hire Great People for Your Jobs

Volgens een publicatie van het UWV van afgelopen juni is de toename van het aantal vacatures in Nederland groter dan de toename van de beroepsbevolking. In een dergelijke arbeidsmarkt, hebben de meest gewilde kandidaten vaak al een baan en zijn zij van daaruit op zoek naar nieuwe mogelijkheden.

De huidige markt is dan ook uitdagend voor recruiters, maar levert ook nieuwe kansen op. Aan de ene kant betekent het dat de concurrentie tussen werkgevers intens is. Aan de andere zijn er steeds meer opties om mensen te bereiken, juist op het moment dat ze op zoek zijn naar de baan die perfect bij hen past.

Mensen zoeken meer online en op mobiel dan ooit tevoren. Wanneer de beste kandidaten bereid zijn om van baan te veranderen, dan hebben ze tegenwoordig een hoop verschillende manieren om de perfecte baan te vinden. Op hun mobiele apparaat dragen zij hun carrèremogelijkheden letterlijk met zich mee en ze houden hun opties constant in de gaten. Deze kandidaten zijn zeer actief en recruiters doen er goed aan om te zorgen dat hun vacatures tijdens de zoektocht goed onder de aandacht komen. Tevens biedt deze ontwikkeling een mogelijkheid om inzicht te krijgen in wat kandidaten beweegt. Waarom zouden kandidaten, gezien de vele keuzemogelijkheden die ze hebben, voor jouw organisatie kiezen?

Antwoorden op die vraag kun je vinden door naar data te kijken over hoe mensen Indeed gebruiken. Deze gegevens kunnen inzicht verschaffen in wat werkt en wat aangepast moet worden in je wervingsstrategie. Zo geeft bijvoorbeeld 42% van de werkzoekenden aan dat een langdurige sollicitatieprocedure hen irriteert wanneer ze naar een baan zoeken. De data van Indeed laat het effect van een complexe sollicitatiemethode duidelijk zien. Bij 30 sollicitatievragen haakt de helft van de sollicitanten af en bij 45 vragen is dat zelfs 90%.

Tevens toont onderzoek van Indeed duidelijk aan dat functietitels die zijn gebaseerd op de zoektermen die kandidaten gebruiken, zoals “Marketing Event Coördinator”, beter presteren dan functietitels die intern jargon gebruiken zoals “Marketing Coordinator III”. Met andere woorden, duidelijke functietitels stellen geschikte kandidaten in staat jouw vacature gemakkelijker te vinden.

Zodra het duidelijk is hoe je doelgroep naar vacatures zoekt en wat hen aanspreekt, kun je deze inzichten op je campagnes toepassen en je inspanningen optimaliseren om efficiënter te werven. Download het gratis eBook om hierover meer te weten te komen: 5 tips voor het aantrekken van de beste kandidaten.