De 3 redenen waarom de beste kandidaten niet solliciteren (en wat je daaraan kunt doen)

3 Ways to Improve Your Job Application Process

Nu ons leven wordt gedomineerd door technologie, is het moeilijk om iets onder de aandacht te brengen. Onderzoek toont aan dat mensen aanzienlijk minder aandacht besteden aan het uitvoeren van een taak dan 15 jaar geleden. De gemiddelde aandachtsspanne is tegenwoordig slechts 8.25 seconden. Het komt erop neer dat mensen druk zijn en verwachten dat ze informatie snel en gemakkelijk kunnen vinden. Hetzelfde geldt voor het zoeken naar een baan. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat ze de aandacht van werkzoekenden bij elke stap van het sollicitatieproces vasthouden. Wanneer de vraag naar getalenteerde mensen groot is en het aanbod laag, dus in een kandidaatgedreven markt, hebben de meest gewilde kandidaten veel keuzes en zij nemen vaak niet de tijd om een langdradig, moeizaam sollicitatieproces te doorlopen.

Hoe kun je er dan voor zorgen dat de meest getalenteerde kandidaten wél bij jouw organisatie solliciteren? Dit zijn de drie hoofdredenen waarom een kandidaat afhaakt of niet eens solliciteert. We geven jehierbij tips over wat je kunt doen om de sollicitatie-ervaring gemakkelijker en toegankelijker te maken voor sollicitanten:

1. De functieomschrijvingen zijn niet aansprekend of specifiek genoeg
De functie-titel en -omschrijving moeten direct opvallen om door de beste kandidaten opgemerkt te worden. De meest succesvolle teksten verleiden de kandidaat om te solliciteren.

Richt je bij het schrijven van een functiebeschrijving op de vereisten van de rol en verwoord met een gedetailleerde beschrijving de dagelijkse bedrijfscultuur. Hoe specifieker je bent, hoe beter – functieomschrijvingen met tussen de 700 en 2.000 karakters krijgen gemiddeld 30% meer sollicitaties binnen.

2. Er staan teveel vragen in het sollicitatieformulier
Voor 42% van de werkzoekenden is een lang sollicitatieformulier het meest frustrerende deel van de ervaring. Hoewel het verleidelijk is om in het sollicitatieformulier veel vragen te stellen om zo alvast een selectie te kunnen maken, hebben wij ontdekt dat wanneer er meer dan 30 vragen gesteld worden, 50% van de sollicitanten afhaakt. Bij 45 vragen is dat zelfs 90%.

Langdradige sollicitatieformulieren kunnen niet-passende kandidaten eruit filteren, maar ze worden ook door de beste kandidaten vermeden. Dus, als je de minst relevante vragen waar mogelijk verwijdert, wordt het sollicitatieproces minder complex met als resultaat dat werkzoekenden een betere ervaring hebben.

3. Het sollicitatieproces is niet mobiel vriendelijk
Tegenwoordig komt meer dan de helft van het zoekverkeer op Indeed binnen via mobiele apparaten, maar nog maar relatief weinig werkgevers bieden een sollicitatieprocedure die voor mobiel geoptimaliseerd is. Kandidaten kunnen je vacatures waarschijnlijk wel vinden via mobiel, maar wanneer de taakomschrijving lastig te lezen is of het onmogelijk is per mobiel te solliciteren, loop je het risico deze kandidaten kwijt te raken.

Bovendien geeft 62% van de werkzoekenden aan dat ze via mobiel zouden solliciteren als het toegankelijker en betrouwbaarder zou zijn. Het is duidelijk dat het van essentieel belang is om mobiele sollicitaties te kunnen verwerken zodat meer werkzoekenden converteren in sollicitanten.

Dus, wanneer je functieomschrijvingen verrijkt en het sollicitatieproces vereenvoudigt, kun je meer sollicitaties verwachten, inclusief de beste kandidaten die je anders gemist zou hebben.  Vind meer informatie over hoe kandidaten naar banen zoeken en wat hen aanspreekt in ons gratis Ebook: “5 Tips voor het aantrekken van de beste kandidaten”.