Wat toppresteerders gemeen hebben

Het is geen geheim dat toppresteerders voor het grootste deel bijdragen aan de output van een organisatie. De cijfers om die bewering te ondersteunen, zijn er ook. Uit onderzoek blijkt dat 10 procent van de totale productiviteit binnen een bedrijf afkomstig is van de beste 1 procent en dat 26 procent van de totale output afkomstig is van de beste 5 procent.

Dat betekent dat toptalent vier keer zoveel produceert als de gemiddelde medewerker. En bij bedrijven als Apple en Google is het gat tussen gemiddelde medewerkers en toppresteerders nóg groter. Wie zijn nu eigenlijk deze indrukwekkende personen die zulke grote bijdragen leveren aan het bedrijf waar ze werken? En hoe kunt u meer van zulke mensen aannemen, zodat u uw bedrijfsdoelstellingen sneller behaalt?

De vijf gemeenschappelijke eigenschappen van toppresteerders

Om hier een antwoord op te vinden, moet eerst duidelijk zijn in welk opzicht deze toppresteerders verschillen van de rest van het personeel. Hoe zitten ze in elkaar en waarom bereiken ze zoveel? We vroegen duizend werkgevers in Nederland waardoor hun toppresteerders precies opvallen. Daarbij waren de vijf meestgenoemde eigenschappen voor toppresteerders: strategische denkwijze, probleemoplossend vermogen, passie, gedrevenheid en goede communicatieve vaardigheden.

Vind toptalent met inbound-strategieën en de juiste functie-inhoud

Met deze onderzoeksgegevens zijn we in staat een beschrijving van toptalent te maken. Het zijn gepassioneerde en gedreven individuen met strategische denkwijze, die weten hoe ze dingen effectief aanpakken en over het voetlicht brengen. Werkgevers kunnen meer toppresteerders aantrekken door te zoeken naar kandidaten met deze eigenschappen en een succesvol trackrecord.

Om dergelijke kandidaten aan te trekken, moeten recruiters in de schoenen gaan staan van actief werkzoekenden. Het is zaak toppresteerders te benaderen op precies die plekken waar zij zoeken naar een nieuwe uitdaging, zoals Indeed. Daarnaast is het zaak een vacaturetekst te schrijven die deze gepassioneerde en gedreven, strategische denkers aanspreekt. Laat zien dat de kandidaat bij uw organisatie veel initiatief mag nemen, een groot verschil kan maken en uitdagende problemen zal oplossen.

Meer weten over ons nieuwste onderzoek? En wilt u tips voor het aantrekken van meer toppresteerders? Download dan het onderzoeksrapport: Talent Attraction Study: hoe toppresteerders naar vacatures zoeken.