Hoe toppresteerders naar banen zoeken

Er zijn van die momenten dat een geweldige kandidaat een uitzonderlijke keus blijkt te zijn geweest. lemand die de verwachtingen ruimschoots overtreft en van enorme invloed is op de organisatie. Dit beeld vormt inspiratie voor een zoektocht naar meer toppresteerders. Maar hoe vindt u die nu precies?

Lange tijd gingen recruiters ervan uit dat de meest getalenteerde kandidaten passief zijn. Dat ze werken voor grote bedrijven en niet actief zoeken naar een nieuwe uitdaging. En dat een recruiter dus wel heel ijverig moet zijn, wil hij hen weghalen uit hun functie. Daardoor zagen veel recruiters outbound-strategieën als dé manier om toppresteerders binnen te halen.

De werkelijkheid blijkt nu anders te zijn. Uit ons nieuwste onderzoek blijkt dat toppresteerders – net als de meeste mensen – hun carrière actief willen sturen. Wij wilden weten wat precies het zoekgedrag is van deze felbegeerde kandidaten. Daarom vroegen we duizend verantwoordelijken voor het aannemen van personeel wat zij zien als belangrijkste eigenschappen van toppresteerders. Vervolgens ondervraagden we nog eens vierduizend werkzoekenden, waaronder meer dan 2.000 mensen die in hun baan hebben aangetoond te beschikken over deze eigenschappen. Met de resultaten kunnen we laten zien hoe toppresteerders een baan zoeken. Bovendien komen hieruit manieren naar voren waarop werkgevers meer toptalent kunnen aantrekken.

Bijna alle toppresteerders zoeken actief naar een baan

Toptalent zoekt actief naar nieuwe uitdagingen. 90 procent van de toppresteerders zegt ten minste een paar keer per jaar naar een baan te zoeken. Onder de toppresteerders die het afgelopen jaar ergens zijn aangenomen, ligt dit percentage zelfs nog net iets hoger: 91 procent ondernam wel iets om een nieuwe baan te vinden in het halfjaar voordat ze werden aangenomen.

Het is duidelijk dat de meest getalenteerde kandidaten niet wachten tot hun volgende carrièrestap hen in de schoot geworpen wordt. Ze houden kansen nauwlettend in de gaten en gebruiken daarvoor online tools. Van de toppresteerders die het afgelopen jaar werden aangenomen meldde 54 procent zich aan voor een online vacature-alert, bezocht 47 procent een vacaturesite en gebruikte 28 procent een mobiele app om naar banen te zoeken in het halfjaar voordat hij werd aangenomen.

Toptalent heeft andere drijfveren

Nu de strijd om talent hevig woedt, is de vraag naar toppresteerders groter dan ooit. Voor deze kandidaten zijn er genoeg mogelijkheden, waardoor ze het zich kunnen veroorloven om kritisch te zijn in hun keuze. Vergeleken met andere werkzoekenden, is de kans bij toppresteerders 14 procent groter dat ze een betere bedrijfsreputatie aantrekkelijk vinden, 22 procent groter dat een duidelijk weg naar succes hen aanspreekt en 38 procent groter dat zij zich aangetrokken voelen tot een werkgever die een sterke missie of visie heeft. Dat betekent dat werkgevers toptalent kunnen aantrekken door te werken aan hun employer branding en met een vacaturetekst die laat zien dat een functie de moeite waard is.

Toppresteerders weten dat zingeving en prikkeling op het werk meer kunnen bijdragen aan tevredenheid over de baan dan alleen salaris. Onder hen is de kans 5 procent kleiner dan bij andere werkzoekenden dat een nieuwe baan hen aantrekt door een hoger salaris of goede arbeidsvoorwaarden. Werkgevers moeten dit in hun achterhoofd houden wanneer ze een vacature plaatsen. Hoewel beloning natuurlijk belangrijk is, is het misschien niet genoeg om de meest getalenteerde kandidaten van gedachten te doen veranderen – degenen die op zoek zijn naar betekenis en zingeving in hun baan en iets willen leren.

Lees meer over de drijfveren van de meest getalenteerde kandidaten in ons nieuwste onderzoeksrapport, Talent Attraction Study: hoe toppresteerders naar vacatures zoeken.

Methodologie

Onderzoek onder werkgevers

Indeed heeft zes diepte-interviews (een op een) uitgevoerd met managers in Nederland van middenkader- tot senior managementniveau met ten minste vijf directe ondergeschikten. Het doel van het onderzoek was inzicht te verkrijgen in de manier waarop managers toppresteerders zien, over welke eigenschappen zij vinden dat toppresteerders doorgaans beschikken en wat volgens hen de belangrijkste kenmerken zijn. De interviews zijn in juli 2016 online afgenomen via Discuss.IO. Na de interviewfase voerde Indeed een online enquête uit onder 1.000 managers van middenkader- tot senior managementniveau met ten minste vijf directe ondergeschikten, uit verschillende sectoren in Nederland. De geënquêteerden werd gevraagd de belangrijkste eigenschappen van toppresteerders te identificeren en deze vervolgens te rangschikken. De enquête werd van juli tot augustus 2016 gehost en uitgevoerd via het Decipher-onderzoeksplatform van FocusVision.

Onderzoek onder werkzoekenden

Dit onderzoek werd van 29 juli tot 22 augustus 2016 online uitgevoerd in Nederland, onder 4.000 volwassenen vanaf 18 jaar. De respondentengroep bestond uit 3.176 werkenden en 824 werkloze werkzoekenden en vond plaats via het Decipheronderzoeksplatform van FocusVision, in opdracht van Indeed. We identificeerden ‘toppresteerders’ als het deel van de respondenten dat regelmatig erkenning krijgt voor bijdragen op het werk.