Employer brand versus talent brand: wat is het verschil?

woman talking in business meeting

Weet u wat employer brand precies inhoudt? En in welk opzicht het verschilt van talent brand? Want hoewel deze twee begrippen elkaar op een paar vlakken overlappen, zijn het wel degelijk verschillende disciplines. Wat zijn de belangrijkste verschillen? En waarom zijn ze allebei belangrijk voor de reputatie van uw bedrijf?

De voordelen en risico’s van employer branding

Laten we beginnen met het begrip ‘employer brand’. Hierbij draait het allemaal om storytelling: om hoe u wilt dat anderen uw organisatie zien. En hoe u specifieke boodschappen inzet als u informatie over uw bedrijf met de buitenwereld deelt.

Organisaties hebben zelf in handen wélke boodschappen ze naar buiten brengen. Het gevolg kan echter zijn dat andere organisaties dezelfde ideeën hebben, waardoor ze niet echt origineel meer zijn. Komen de volgende zinnen u bijvoorbeeld bekend voor?

  • Onze mensen zijn ons belangrijkste bezit.
  • Wij hebben geweldige secundaire arbeidsvoorwaarden.
  • Wij bieden mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Wij zijn het meest innovatieve bedrijf in onze sector.

Op zichzelf natuurlijk prachtige beweringen. Maar als een mogelijk toekomstige werknemer de zin ‘Wij hebben de beste mensen’ voor de 27e keer hoort, wat betekent zo’n bewering dan nog?

En het wordt nog erger als dergelijke beweringen niet eens waar blijken te zijn, wat vaker voorkomt dan u misschien zou denken. Zelfs als de directie het goed bedoelt, kan een vertekend beeld ontstaan van hoe werknemers de situatie daadwerkelijk ervaren.

Wanneer een werkgever probeert een onjuist of niet-authentiek beeld te creëren bij potentiële werknemers, kan het hem weleens duur komen te staan. Zowel op de korte als de lange termijn heeft dit zijn weerslag op het aantrekken van talent en het betrokken houden van werknemers.

Bron van uw talent brand: uw eigen medewerkers

Dan het begrip talent brand. Een van de omschrijvingen is die van TalentBrand.Org: ‘het eerlijke verhaal van de medewerkers van uw organisatie, verteld door de medewerkers en onafhankelijk van wat het bedrijf daar zelf over communiceert’.

Kortom, uw employer brand kan worden gevormd en aangescherpt door het management van uw organisatie; uw talent brand is rechtstreeks afkomstig van de ervaring en feedback van zowel voormalige, huidige als zelfs toekomstige medewerkers.

Waar u – bijvoorbeeld op uw werken-bij-site – zelf de regie kunt houden over uw employer brand, wordt uw talent brand op meerdere kanalen gevormd. Denk aan social-mediaposts, comments op reviewsites, (face-to-face) gesprekken in het netwerk en referrals.

Hoe zorgt u er nu voor dat uw beeld van uw merk overeenkomt met de realiteit; dus met wat medewerkers zeggen? Daarvoor is een holistisch beeld van uw reputatie nodig.

Op de Bedrijfspagina’s van Indeed ziet u bijvoorbeeld wat mensen vinden van onder meer de bedrijfscultuur, het management, salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden, de balans tussen werk en privé en baanzekerheid. Deze feedback van echte medewerkers is waardevolle informatie; een reality-check voor managers die zeker willen weten dat hun employer brand tot in detail overeenkomt met de ervaring van de medewerkers. Dit is slechts één stukje in de ‘talent brand-puzzel’ die u zult moeten oplossen.

De waarde van overlap

Als bedrijf haalt u het meeste uit uw talent en employer brand als u de twee concepten gezamenlijk bekijkt. Dit is dan ook de reden dat we op de Indeed Bedrijfspagina’s video’s en social-mediaposts van werkgevers laten zien, direct naast de reviews en ratings van werknemers. Zowel employer als talent brand zijn te vinden op een pagina.

Na het samenvoegen van deze twee vormen van branding, kunt u gaan analyseren waar de overlap zit tussen de manier waarop u zelf naar uw merk kijkt en hoe uw medewerkers uw bedrijf zien. Vervolgens kunt u de overeenkomsten en verschillen duidelijk in kaart brengen.

Het is hierbij belangrijk te focussen op de aspecten van uw merk die medewerkers het meest waarderen. Dit zijn immers de kenmerken die uw bedrijf uniek maken en tevens de elementen die u moet benadrukken om het juiste talent aan te trekken voor uw organisatie.

En wie weet: misschien betekent dit dat u die ‘Wij hebben de beste mensen’-bewering nu eindelijk vervangt door iets wat veel beter bij u past.

Auteur: Bryan Chaney is Director of Employer Brand bij Indeed en medeoprichter van TalentBrand.org