4 redenen waarom werkzoekenden uw sollicitatieproces niet afronden (en wat u hieraan kunt doen)

Reasons why job seekers aren't finishing your applications

Stel, u heeft een vacature geplaatst en u verwacht dat de reacties van gekwalificeerde sollicitanten binnenstromen…maar helaas, weken later ziet u slechts een handjevol geschikte kandidaten in uw mailbox.

Hoe kan dat? Het zou zomaar te maken kunnen hebben met uw sollicitatieproces. Vraag uzelf eens af: is de functieomschrijving wel duidelijk? Werkt de website goed op mobiel? Of is het sollicitatieproces gewoon veel te lang? Wat de reden ook is, feit blijft: hoe minder mensen reageren, hoe kleiner de kans dat u de perfecte kandidaat vindt.

Nu kunt u natuurlijk tools inzetten om de resultaten te verbeteren. Denk aan Indeed Direct Solliciteren, ons handige sollicitatieproces voor desktop en mobiel (verderop leest u meer hierover). Het is echter zaak dat u eerst alle ins en outs van het proces kent, wilt u technologie voor u laten werken. Daarom: vier redenen waarom werkzoekenden afknappen op een sollicitatieproces en wat u daaraan kunt doen.

1. Jargon is verwarrend voor werkzoekenden, gebruik het dus niet

U herkent het vast: een vacaturetekst die zo vol staat met jargon dat het lijkt alsof er een robot aan het werk is gezet. Zo bereikt u geen kandidaten. Die willen bijvoorbeeld meer weten over de bedrijfscultuur en het team waarin ze mogelijk terechtkomen en lezen wat de functie precies inhoudt.

Voorkom dat u termen gebruikt die intern misschien heel gangbaar zijn, maar die een sollicitant niet kent (en waarop hij dus waarschijnlijk ook niet zal zoeken), zoals ‘Accountmanager Niveau 3’. Probeer daarom ook niet op te vallen met grappig bedoelde functieomschrijvingen. ‘Chief Chat Officer’ klinkt leuk, maar ‘Manager webcare-afdeling’ is een stuk duidelijker.

Laat de opsmuk dus weg. Zorg dat in de vacaturetekst duidelijk wordt waar uw bedrijf voor staat, zodat werkzoekenden een beeld krijgen van waarom ze bij u zouden moeten solliciteren. In dit e-book geven we tips over hoe u uw vacatureteksten optimaliseert, bijvoorbeeld met de juiste titels. Het resultaat: werkzoekenden komen automatisch bij de voor hen juiste vacatures terecht. En u ziet minder kandidaten al tijdens het proces afhaken.

2. Het is een sollicitatie, geen online kruisverhoor

Er zijn werkgevers die het liefst veel vragen opnemen in hun sollicitatieproces – dat zou het ‘formeler’ maken. Toch is de kans groter dat u het proces hierdoor juist vervelend en tijdrovend maakt. Nu hoor ik u denken: “Deze extra vragen helpen ons juist het kaf van het koren te scheiden.” Oké, misschien wel. Maar aan de andere kant mist u ook die talentvolle kandidaten waar iedereen naar op zoek is. Dat bleek wel uit een onderzoek dat we laatst deden. Bij sollicitatieprocessen met twintig vragen om kandidaten te filteren, haakt 40 procent van de kandidaten af. En dat percentage gaat alleen maar verder omhoog naarmate meer vragen worden toegevoegd.

Ga eens in de schoenen van de kandidaat staan: doorloop zelf het sollicitatieproces van uw organisatie. Bent u snel afgeleid of raakt u gefrustreerd? Dan kunt u ervan uitgaan dat dit ook het geval is bij werkzoekenden. Bepaal welke informatie essentieel is voor de eerste selectie en breng het aantal vragen terug tot het minimum dat u nodig heeft. Vragen die te diep ingaan op details bewaart u voor latere ronden in het sollicitatieproces.

3. Uw vacatures werken niet op mobiel

Zo’n 65 procent van alle zoekopdrachten in Nederland via Indeed verloopt via mobiel, zo blijkt uit onze gegevens. Het is dus essentieel dat het sollicitatieproces op elk device even soepel verloopt. Wat er zoal mis kan gaan op mobiel? Om te beginnen werken pop-up-menu’s en niet-standaard lettertypes vaak niet. Te veel scrollen of zoomen draagt ook niet bepaald bij aan een goede ervaring. En ellenlange sollicitatieprocessen met meerdere stappen lijken nóg langer op mobiel. Zorg dat uw sollicitatieproces is geoptimaliseerd voor smartphones en tablets – van de lengte van de vacaturetekst tot en met het indienen van de sollicitatie.

Heeft u zelf niet de tijd of de middelen om dit in orde te maken voor uw eigen site? Of wilt u het makkelijker maken om te reageren op uw vacature via een andere site? Probeer dan eens Indeed Direct Solliciteren. Hiermee creëert u een volledig voor mobiel geoptimaliseerd sollicitatieproces, wat kandidaten helpt het proces sneller te doorlopen en wat u tijd en geld bespaart.

Als uw Applicant Tracking System (ATS) een samenwerking heeft met Indeed (meer dan 170 systemen hebben dat), heeft u geluk: uw vacatures zijn dan al geschikt voor Indeed Direct Solliciteren. Weet u niet of uw ATS gekoppeld is met Indeed? Hier kunt u dat nagaan en indien gewenst meteen een verzoek aan uw leverancier sturen.

4. Had ik dat nu wel of niet gevraagd?

Welke sollicitant kent het niet? Hij uploadt zijn cv en moet toch even later alle informatie daarin apart invoeren. Of hij wordt vanaf een vacaturesite naar de carrièresite van de werkgever geleid en vanaf daar naar een onderliggende pagina van die carrièresite. Onthoud: met elke extra stap wordt de kans groter dat deze kandidaat de handdoek in de ring gooit. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk wel wat beters te doen.

Ook hier geldt: probeer zelf eens hoe u het sollicitatieproces ervaart. Dan loopt u snel tegen de pijnpunten aan. Een mooi uitgangspunt is vijf minuten – of minder natuurlijk – om het hele proces te doorlopen.

Conclusie

Als u deze vier punten onder de loep neemt en verbetert, ziet u ongetwijfeld de effecten in de reacties op uw vacatures. Door het sollicitatieproces te optimaliseren, heeft u niet alleen meer kandidaten om uit te kiezen, maar juist ook kandidaten met een positieve eerste indruk van uw organisatie. En hoe beter die indruk, hoe groter de kans dat ze die met anderen willen delen – zelfs als ze de baan uiteindelijk niet krijgen. Wacht dus niet langer en kijk hoe u uw sollicitatieproces kunt verbeteren.

Lees verder over hoe Indeed Direct Solliciteren u kan helpen bij mobile recruitment.