5 tekenen dat het tijd is om uw team uit te breiden

Signs it's time to add to your team

Deze blogpost is onderdeel van een serie. Ontdek ook hoe u tussen de regels van een cv doorleest.

Verhalen over enorme multinationals met oneindige budgetten zijn inspirerend om te lezen. De waarheid is echter dat niet elk bedrijf het zich kan veroorloven om werknemers extra ouderschapsverlof of een onbeperkt aantal vakantiedagen te bieden. Veel werkgevers hebben te maken met een andere realiteit: een wereld waarin elke euro telt en alles draait om het creëren van zoveel mogelijk impact tegen zo min mogelijk kosten.

Zuinig zijn is dan ook niet alleen een deugd, het is een belangrijke voorwaarde voor zakelijk succes. Toch komt er een moment waarop blijkt dat zuinigheid ook te ver kan gaan. Neem investeren in extra personeel. Dat is duur, natuurlijk. Maar soms is níet investeren in het aannemen van nieuwe mensen uiteindelijk nog veel duurder, doordat het uw bedrijf kan schaden. Hieronder vindt u vijf tekenen die erop wijzen dat het tijd is om uw team uit te breiden.

1. Uw werknemers vertonen burn-outverschijnselen

Hard werken is goed, maar pas op dat uw mensen niet over hun eigen grenzen heengaan. Als werknemers u blijven vertellen dat het moeilijk of zelfs onmogelijk is om al hun werkzaamheden af te krijgen, is dat een waarschuwing dat er te veel verantwoordelijkheden en te weinig mensen zijn binnen uw bedrijf. Let verder ook op non-verbale signalen. Neemt het aantal onafgeronde projecten toe? Of duurt de uitvoer ervan te lang? Is het lastig voor uw team om doelstellingen vast te stellen én te behalen? En zijn uw normaal zo vrolijke medewerkers opeens gestrest en geïrriteerd? Het kunnen allemaal tekenen zijn van een burn-out. Als u hier niet goed mee omgaat dan kunnen werknemers uw bedrijf verlaten, waardoor de druk op overgebleven medewerkers toeneemt en de situatie nog problematischer wordt.

2. Uw beste mensen kloppen ook voor kleine kwesties bij u aan

Heeft u het gevoel dat u continu vragen aan het oplossen en verzoeken aan het goedkeuren bent – zowel voor grote als kleine kwesties? U bent ervan overtuigd dat u goede mensen heeft aangenomen, dus waarom blijven ze vragen stellen over elk klein detail? Waarschijnlijk omdat ze meer overzicht, training en ondersteuning nodig hebben. Kunt u dat op dit moment niet allemaal tegelijk bieden? Dan is het misschien tijd om mensen aan te nemen.

Een strategische aanwerving van een manager kan ervoor zorgen dat een team beter functioneert. Door iemand aan te stellen die een oogje in het zeil houdt voor wat betreft processen en alle dagelijkse vragen en verzoeken kan beantwoorden, heeft uw team de handen vrij om meer bij te dragen aan uw bedrijf. En zij zijn niet de enige die profiteren. Door het gat tussen management en werknemers op te vullen ervaart u minder stress en heeft u meer tijd voor de belangrijke strategische werkzaamheden die komen kijken bij het runnen van een bedrijf. Kortom, u kunt zich concentreren op het grotere geheel.

3. Uw werknemers moeten overwerken om de bedrijfsgroei op te vangen

Soms kunt u ook te veel geld besparen. En soms kan te lang wachten met het aannemen van mensen (of het helemaal niet aannemen van mensen) u geld kosten. Stel dat u een toename ziet in de betaling van overwerk, of dat u gaten heeft in uw planning en afhankelijk bent van een handjevol mensen om diensten op te vullen. Dit zijn tekenen van een onderbemand team.

Overwerk kan flink in de papieren lopen, en het is zeker geen oplossing voor de lange termijn. Het kan zelfs het risico op een burn-out vergroten bij de toch al overbelaste werknemers, die uiteindelijk misschien zelfs een andere baan zoeken om hun werk-privébalans te verbeteren. En een werknemer kwijtraken betekent niet alleen dat u de investering in de ontwikkeling van hun vaardigheden en ervaring kwijtraakt. De tijd die het kost om een vervanger te vinden kost ook geld. Waarom energie steken in het opvullen van een functie, als u ook kunt investeren in het vinden van de extra werknemers die u echt nodig heeft?

En als u klanten moet weigeren omdat u niet genoeg mensen hebt om het werk op te pakken? Dan wordt het heel moeilijk om uw business te laten groeien. In dergelijke situaties kan het aannemen van een nieuwe kracht u in staat stellen kansen te benutten en nieuwe inkomsten te genereren.

4. De kwaliteit van uw klantenservice neemt af

Tekenen dat het tijd is om mensen aan te nemen hoeven niet alleen afkomstig te zijn van uw huidige team. Ziet u misschien een toename in het aantal klachten van klanten over de reactiesnelheid of transactiekwaliteit van uw bedrijf? Worden orders niet of te laat uitgevoerd? Klanten kunnen heel gefrustreerd raken als er niemand is om de telefoon op te nemen of als deadlines niet worden gehaald. Als dit blijft gebeuren is het belangrijk om mensen aan te nemen, voordat de situatie uit de hand loopt en klanten echt ontevreden worden. Nieuwe medewerkers kunnen voorkomen dat e-mails of telefoontjes van klanten tussen wal en schip raken en zorgen dat klanten snel worden geholpen. Het resultaat? Minder klachten, meer business.

5. Dure krachten doen eenvoudig werk

U wilt geen geld verspillen, dus waarom wel talent verspillen? Als u werknemers heeft aangenomen vanwege hun unieke vaardigheden en expertise maar ze te veel tijd besteden aan administratieve of eenvoudige werkzaamheden, is het tijd om mensen aan te nemen om hen te ondersteunen.

Laat uw bekwame werknemers dus het werk doen waarvoor u ze betaalt. Er zijn veel mensen die aan het begin van hun carrière staan en dolgraag een start maken bij uw bedrijf. Zij kunnen een deel van de werkzaamheden van andere werknemers opvangen en bijdragen aan de groei van uw bedrijf. Bovendien vormen deze medewerkers een investering in de toekomst van uw bedrijf. Door juniormedewerkers aan te trekken kunt u nieuwe talenten ontdekken die uw bedrijf later verder zullen helpen.

De conclusie is duidelijk. Natuurlijk moet elke ondernemer voorzichtig zijn. Maar te lang wachten met aannemen – of zelfs helemaal niet aannemen – kan een grote vergissing zijn. Uw team uitbreiden kan bijdrage aan de groei van uw bedrijf. En als u het strategisch aanpakt, kan investeren in nieuwe mensen uw bedrijf niet alleen geld besparen, maar zelfs opleveren.

Meer lezen over het aannemen van nieuwe medewerkers?

De werkzoekende écht begrijpen: in 3 stappen naar een langdurige relatie

5 tips om afzeggingen en no-shows van kandidaten te voorkomen