Hoe komt u in contact met talent in een sterk competitieve arbeidsmarkt?

Recruiter sending outreach message

Nu de spanning op de arbeidsmarkt steeds meer toeneemt, heeft een werkzoekende vaak de banen voor het uitkiezen. Werkgevers met vacatures moeten proactief op zoek naar kandidaten. Een hele kunst. En als u dan iemand vindt die perfect is voor de functie, is het vaak lastig om zijn of haar aandacht te trekken. Zeker als het gaat om schaars, hooggekwalificeerd talent. Zij worden immers vrijwel dagelijks door recruiters benaderd met interessante aanbiedingen. Wat zou u doen als uw mailbox dagelijks volstroomt met berichten van recruiters? Gelijk wegklikken? Zo gaat het vaak bij zeer gewilde kandidaten. Het is dus zaak om op te vallen en een onvergetelijke eerste indruk achter te laten.

Hoe kunt u de aandacht trekken van interessante kandidaten en de conversatie op gang brengen? Een paar praktische tips.

Zoek gericht

Het is verleidelijk om een grote groep mensen te berichten over uw openstaande functie en dan te hopen op een reactie. Maar dat is vergelijkbaar met schieten met hagel. U verspilt uw kostbare tijd en geld aan kandidaten die u misschien bij nader inzien helemaal niet wilt aannemen.

Hoe specifieker u de zoektocht naar de ideale kandidaat inricht, hoe beter u zich kunt focussen. En hoe minder tijd en energie u verspilt. Neem uw ideale kandidaat in gedachten. Denk na over locatie, opleiding, ervaring, vaardigheden, eigenschappen. Wat is absoluut vereist en wat is nice to have? Neem dat als uitgangspunt bij uw zoektocht.

Laat u helpen door technologie

Technologie kan van grote waarde zijn bij het werk van een recruiter. Een goed voorbeeld hiervan is Indeed CV, een database met meer dan 150 miljoen cv’s van potentieel talent. Op Indeed CV vindt u een enorme hoeveelheid kandidaten die openstaan voor een andere werkkring! In deze uitgebreide database kunt u heel gericht zoeken. U kunt uw zoekopdracht filteren op ervaring, locatie en zelfs op specifieke woorden en zinnen in het cv zodat u de perfecte nieuwe medewerker eruit kunt pikken.

Zodra u de ideale kandidaat in de database heeft opgespoord, is het tijd voor actie. De aandacht trekken, het gesprek op gang brengen, een verleidelijk aanbod doen en vervolgens de kandidaat overtuigen de baan te accepteren. Hoe pakt u dat aan? Hoe komt u in contact met uw ideale kandidaat?

Stuur een aansprekende e-mail

Natuurlijk bent u druk en schreeuwen allerlei verschillende taken en doelen om uw aandacht. Maar dat is nog geen reden om een standaard e-mailtje aan uw ‘gouden medaille- kandidaat’ te versturen. Het is misschien wel de gemakkelijkste manier, maar veel succes levert het waarschijnlijk niet op. Kijk maar eens naar het onderstaande bericht. Zou u dit bericht lezen?

Voorbeeld email 1

Zeg eens eerlijk, wordt u hier enthousiast van? Natuurlijk is het voor een drukbezette recruiter verleidelijk om dit soort mails te versturen. Een beetje plakken en knippen en klaar is Kees. Maar of u met een geautomatiseerde mail toptalent binnenhaalt? Dat valt te betwijfelen. We werken niet voor niets in een ‘people business’.

Probeer het eens wat persoonlijker aan te pakken. Wat zou er gebeuren als we wat personalisatie toevoegen aan het e-mail template. De kandidaat bij naam aanspreken, wat persoonlijke details vermelden en refereren aan de achtergrond van de kandidaat. Dan doen we zeker al een stap in de goede richting.

Voorbeeld email 2

Al een stuk beter, nietwaar? Nog steeds een template, maar dan een stuk persoonlijker. Handig voor als het niet mogelijk is om voor ieder contact een persoonlijk bericht op te stellen. Beter, maar eigenlijk nog steeds een compromis tussen een persoonlijke benadering en tijd besparen. De kans is niet groot dat de kandidaat brandend van nieuwsgierigheid verder zal lezen.

Zo maakt u een ultra-persoonlijk bericht

Kijk eens naar onderstaand bericht.

voorbeeld email 3

Toegegeven, het kost meer werk. Dit soort mails is bijna volledig gepersonaliseerd door de recruiter. Maar daardoor vallen ze op en zorgen ze voor een aanzienlijk hogere respons bij kandidaten. Klinkt logisch, maar we kunnen het ook daadwerkelijk aantonen. Indeed deed een test met ultra-gepersonaliseerde e-mailberichten. We bereikten daarmee een response rate van 100%! Op alle 62 berichten die we verstuurden, ontvingen we een reactie.

Om zo’n succesvolle e-mail te kunnen versturen, moet u zich goed verdiepen in de kandidaat en vervolgens in uw mail een link leggen met persoonlijke details die u heeft gevonden. Probeer op basis hiervan een connectie te maken en ga een gesprek aan van mens tot mens.

Doe grondig onderzoek, maar wees geen stalker

Doe onderzoek naar de achtergrond van uw ideale kandidaat. Zoek in Google, op social media, op forums en websites en verzamel zoveel mogelijk informatie over: baan, opleiding, ervaring, hobby’s en alle andere zaken die hij of zij online deelt.

Ga vervolgens na wat u met elkaar gemeen heeft. Gebruik dit om op een natuurlijke manier met elkaar in gesprek te komen. Houd het luchtig. Vermeld alleen informatie die eenvoudig online te vinden is, treed niet te zeer in detail. U wilt immers niet creepy of bemoeizuchtig overkomen.

U kunt bijvoorbeeld aanhalen dat u weet dat de kandidaat voetbalt, maar ga niet in op de zeven doelpunten die hij vorig seizoen heeft gescoord. Interesse is leuk, stalken gaat te ver. Dat is nog erger dan een standaard mailtje sturen.

Een beetje humor kan goed werken

Vind iets gemeenschappelijks en gebruik dat om het gesprek te starten. Heeft iemand een mooie reis gemaakt, een festival bezocht, een prijs gewonnen? Haak daarop in. Een goed praktijkvoorbeeld? Een recruiter van Indeed heeft eens een geweldige nieuwe collega binnengehaald door hun gezamenlijke liefde voor paarden als aanknopingspunt te gebruiken. De titel van haar e-mail was: “Crazy Horse Ladies”. Deze humor sprak aan en de gedeelde hobby zorgde voor een natuurlijke en geanimeerde conversatie. De bewuste dame was op dat moment helemaal niet op zoek naar een andere baan, maar de mail sprak haar zo aan, dat ze hem beantwoordde. En de rest is geschiedenis …  

Hooggekwalificeerd talent aantrekken kan lastig zijn, of er nu wel of niet sprake is van een krappe arbeidsmarkt. Schaarse doelgroepen vereisen speciale recruitmenttactieken. U kunt immers niet putten uit een grote groep kandidaten die actief naar een baan zoeken. Contact leggen met mensen die niet actief op zoek zijn, kan in dat geval een enorm verschil maken.

Zo bereikt u altijd de juiste kandidaten voor uw vacatures

Zorg ervoor dat uw mails aan veelbelovend talent niet in de prullenbak belanden. Doe onderzoek. Schets een beeld uw ideale kandidaat. Bedenk welke vaardigheden echt noodzakelijk zijn en welke slechts ‘nice to have’ zijn. Zorg dat u opvalt. Maak gebruik van de juiste media en kanalen. Zet gerichte tools in om de juiste doelgroep te bereiken. Bepaal welke mate van personalisering noodzakelijk is om de meest geschikte kandidaat voor uw organisatie aan te trekken. Ga voor het oprechte contact. Benader uw kandidaat als een nieuwe vriend of een eerste date. Wees persoonlijk en gebruik uw creativiteit. Daar komen de mooiste relaties uit voort.

Veel geluk!

Meer lezen over het aantrekken van het juiste talent?

Indeed CV