Zegt het voort! Zo kunnen je eigen medewerkers helpen bij het werven van talent

Man looks at jobs on laptop

Nieuws gaat als een lopend vuurtje. Zeker in een tijd waarin iedereen in een paar seconden met iedereen verbonden is, wordt nieuws snel verspreid. Al onze ervaringen delen we graag en veel. WhatsApp, Snapchat, Instagram, Facebook, alles wat we meemaken en wat ons opvalt, zetten we in een handomdraai online. Niet alleen digitaal, maar ook persoonlijk delen we regelmatig onze verhalen, met vrienden, op het werk, op feestjes, op de sportclub.

We delen graag ervaringen

Deze verhalen spelen een steeds belangrijker rol. In ons persoonlijk leven, maar ook in de marketing. Consumenten laten zich namelijk lang niet altijd meer leiden door een mooi verkooppraatje of een gelikte advertentie. Veel geloofwaardiger vinden zij de verhalen van ‘echte mensen’, zoals persoonlijke ervaringen van bezoekers, beoordelingen van gebruikers en waarderingen van kopers. Niet voor niets schieten vergelijkingssites als paddenstoelen uit de grond. Van die ontwikkeling maken marketingprofessionals handig gebruik. Kijk maar eens op websites als Bol.com en Booking.com. Reviews, ervaringen en beoordelingen spelen een prominente rol bij de zoektocht naar goede producten en diensten.

Dat geldt ook voor de zoektocht naar een baan

Het zoeken naar een (andere) baan is opwindend, maar levert ook spanning en onzekerheid op. Kandidaten zoeken weliswaar naar uitdaging in een nieuwe werkkring, maar hebben behoefte aan zekerheid omtrent de werkgever, arbeidsvoorwaarden, cultuur, werksfeer en vele andere aspecten. Verhalen en ervaringen van huidige en ex-medewerkers kunnen meehelpen twijfel weg te nemen. Zij geven immers uit de eerste hand een eerlijke en authentieke indruk van hoe het werkelijk is om bij een organisatie te werken.

In dit artikel gaan we in op 3 manieren waarop je eigen medewerkers kunnen helpen bij het werven van talent.

1. Verhalen over baan en werkgever

Laat medewerkers hun verhaal vertellen. De meest voordehandliggende plaats hiervoor is de ‘werkenbij-website’. Richt een speciale plaats in op je bedrijfswebsite, of beter nog, maak een speciale recruitmentsite waarin alles draait om werken bij jouw organisatie. Natuurlijk mag ook jouw eigen Indeed Bedrijfspagina niet ontbreken. Zowel op de werkenbij-site als op de Bedrijfspagina kan een kandidaat informatie kan vinden over vacatures, het sollicitatieproces, het bedrijf als werkgever, de bedrijfscultuur en de sfeer. Kortom, alles wat je als kandidaat van een werkgever zou willen weten voordat je er besluit te gaan solliciteren.  

Breng je bedrijf en je openstaande vacatures tot leven en laat belangstellenden zien hoe het echt is om bij jouw organisatie te werken. Vraag medewerkers een blog of een testimonial voor de site te schrijven of toon een video op waarin een collega vertelt over zichzelf en zijn werk. En maak het echt! Oprechte verhalen van mensen van vlees en bloed zijn enorm krachtig, kijk meer eens naar deze video van zorginstelling Amerpoort. Of pak het ludiek aan, zoals Coolblue in hun vacature voor Pakketknuffelaar.

2. Aanbevelingen door Referral recruitment

Heb je een vacature? Vraag dan je medewerkers of zij de vacature persoonlijk in hun eigen netwerk willen verspreiden. De kans is groot dat zij de perfecte kandidaat voor de baan kennen. Zij weten immers als geen ander wat de functie inhoudt en wie goed in het team zou passen. Bij dit zogeheten referral recruitment snijdt het mes aan twee kanten.

Allereerst lukt het via via vaak om sneller en tegen lagere kosten een geschikte kandidaat te vinden. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die persoonlijk worden aanbevolen door iemand binnen het bedrijf vaak meer geschikt zijn, zich meer betrokken voelen en langer in dienst blijven. Ook voor de collega die als referral optreedt zijn er veel voordelen. Hij krijgt vaak een mooie beloning voor de bemiddeling en bovendien heeft hij er een collega bij die hij waardeert en met wie hij graag samenwerkt.

3. Reviews op de Indeed Bedrijfspagina

Een andere, overtuigende manier om je organisatie aan te bevelen bij werkzoekenden zijn reviews zoals op de Indeed Bedrijfspagina’s. Potentiële sollicitanten hechten grote waarde aan deze reviews. Uit gegevens van Indeed blijkt dat bedrijven die reviews beschikbaar stellen op de Bedrijfspagina gemiddeld 5% meer sollicitaties ontvangen. Ook wanneer we werkzoekenden direct vragen naar hun overwegingen bij het zoeken en accepteren van een baan, blijkt dat reviews een belangrijke rol spelen. Maar liefst 83% van de werkzoekenden zegt dat zij online reviews laten meewegen in de keuze voor een nieuwe werkgever.

impact van reviews

Reviews zijn een krachtig middel, omdat ze spontaan, eerlijk, authentiek en onafhankelijk (want anoniem) worden gegeven door mensen die de organisatie van binnenuit kennen. Net als op sites als Bol.com en Booking.com producten of reizen worden beoordeeld, kunnen  medewerkers op de Indeed Bedrijfspagina’s hun huidige of voormalige werkgever beoordelen op aspecten als cultuur, werk-/privébalans, doorgroeimogelijkheden, salaris en management. Ook kunnen zij een persoonlijke toelichting geven en meer vertellen over hoe het is om bij die organisatie te werken.

Stimuleer medewerkers hun mening te delen

Hoe meer reviews er beschikbaar zijn, des te beter een kandidaat een indruk van het bedrijf kan krijgen. Stimuleer medewerkers om hun mening te delen. Herinner hen er op vaste momenten aan of kies een speciaal moment, zoals na een gezellig bedrijfsuitje, een promotie of een positief beoordelingsgesprek. Ook kan je vertrekkende collega’s in het exit-gesprek vragen of zij een beoordeling op de pagina willen plaatsen.

Sommige werkgevers vinden reviews spannend, omdat deze niet geregisseerd zijn. Maar dat maakt het nu juist zo krachtig! Natuurlijk kunnen er minder positieve beoordelingen worden gegeven, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Sterker nog: werkzoekenden kunnen dit prima relativeren en zien het totaal aan beoordelingen hierdoor juist als extra realistisch en betrouwbaar. Bovendien bieden reviews werkgevers interessante feedback én de gelegenheid een (opbouwende) reactie te geven. En dat heeft weer positieve impact op je imago.

positiever beeld werkgever

Ben jij benieuwd hoe je jouw bedrijf in de spotlights kunt zetten bij miljoenen werkzoekenden? Claim je eigen Indeed Bedrijfspagina. Deze is automatisch beschikbaar voor ieder bedrijf met vacatures op Indeed. Richt hem naar eigen smaak in, laat zien wie je zoekt en wat je te bieden hebt. En .. laat vooral je medewerkers voor je spreken.

Indeed Bedrijfspagina's