Storytelling in recruitment; een goed verhaal om talent aan te trekken

Use storytelling to attract candidates to your company.

Heel lang geleden, in een heel ver land …

Hoe oud je ook bent, iedereen is gevoelig voor een goed verhaal. Walt Disney, J.K Rowling, Netflix, zij hebben als geen ander begrepen hoe groots en meeslepend verhalen over sprookjesfiguren, tovenaarskinderen en andere helden kunnen zijn. Een goed verhaal is entertainment – maar verhalen vertellen is ook een heel effectieve manier om een boodschap over te brengen. Over moed, vriendschap en trouw. Maar wist je dat storytelling net zo goed werkt om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen?

In de huidige, oververhitte arbeidsmarkt wordt talent overspoeld met opties. Het UWV verwacht dat er dit jaar een miljoen vacatures ontstaan. Hoe val je als werkgever op tussen al het aanbod aan banen? Storytelling kan je helpen om een aantrekkelijk en krachtig werkgeversmerk te bouwen. Jouw employer brand, het verhaal van je bedrijf, dat wordt verteld op je website, op social media en op je Indeed Bedrijfspagina.

Indeed deed onlangs onderzoek naar de beleving van kandidaten tijdens het sollicitatieproces. Een van de respondenten zei: “Sommige bedrijven springen er voor mij direct uit als potentiële werkgever. Als je de vacaturetekst leest, kun je bijna voelen hoe leuk het is om er te werken.” Zou het niet geweldig zijn als mensen zo dachten over jouw bedrijf? Storytelling kan je daarbij helpen.

Wil je met behulp van storytelling in contact komen met kandidaten, maak dan gebruik van de basisprincipes van een goed verhaal: een persoonlijke connectie, een element van conflict of strijd, interessante karakters en een boeiende setting.

Maak een persoonlijke connectie

Persoonlijke betrokkenheid is essentieel in recruitment. 35% van de werkzoekenden in Nederland zegt in een onderzoek van Indeed* dat zij zich verbonden zouden voelen met een bedrijf waarvan zij zich kunnen vinden in de missie en de visie.

Om een verhaal neer te zetten dat werkzoekenden aanspreekt, moet je eerst grondig onderzoek doen. Ga op zoek naar het authentieke verhaal van jouw bedrijf. Wat is de missie, de visie, de doelstellingen, wat is de bedrijfscultuur, wat wordt medewerkers geboden? Ga vervolgens na wat jouw doelgroep op de arbeidsmarkt, jouw ideale kandidaat, belangrijk vindt in een baan en in een werkgever. De overlap vormt de basis van jouw story.

Start met de belangrijkste vacature die op het moment openstaat en neem de vacaturetekst eens grondig onder de loep. Hoe aantrekkelijk is deze werkelijk voor werkzoekenden? Bedenk: een vacaturetekst is geen opsomming van wensen en eisen, maar een wervende tekst die een kandidaat verleidt en overtuigt te solliciteren.

Gebruik de vacaturetekst als een verhaal waarin je de lezer als het ware meeneemt in zijn nieuwe baan. Wat gaat hij doen, welke impact heeft zijn rol in de organisatie, hoe ziet een typische werkdag eruit, met wie heeft hij regelmatig te maken en welke interessante dingen gebeuren er? Verwerk in je verhaal alle aspecten die voor jouw ideale kandidaat essentieel zijn bij de keuze voor een nieuwe functie. Gaat het vooral om de inhoud, doorgroeimogelijkheden en opleidingskansen? Verwerk dat in de tekst. Hecht jouw doelgroep sterk aan samenwerken, vrijheid, flexibiliteit, creatieve ruimte of juist aan presteren, beloning, invloed en impact? Schrijf dan een vacaturetekst waarin deze elementen worden belicht.

Voeg een dosis strijd, conflict of worsteling toe

Om het verhaal boeiend en spannend te maken, maken storytellers vaak gebruik van een probleem, conflict of worsteling. Dit zorgt ervoor dat de lezer intens meeleeft en nieuwsgierig wordt naar de afloop. Bovendien wordt hij hierdoor getriggerd na te denken hoe hij zelf met de situatie zou omgaan. Met deze aanpak verleid je de lezer als het ware om al in de huid van de nieuwe medewerker te kruipen. Een mooi voorbeeld van storytelling is te vinden op de werkenbij pagina van het Sophia Kinderziekenhuis. Medewerkers schetsen een eerlijk en persoonlijk beeld van wat het betekent om als verpleegkundige te werken, welke lastige situaties ze tegenkomen, en wat de baan hen brengt op professioneel en persoonlijk vlak.

Geef boeiende personages een hoofdrol

Interessante verhalen hebben boeiende hoofdrolspelers. Maak daar ook in je eigen storytelling gebruik van. Geef de functie een gezicht door mensen van vlees en bloed te laten zien. Hierdoor kunnen kandidaten zich beter een beeld te vormen van de persoon achter de baan. Een bekend voorbeeld is meneer Van Dalen (gespeeld door Harry Piekema) die tot 2014 als supermarktmanager hét gezicht in de  Albert Heijn reclames was. Zou het toeval zijn dat na zijn vertrek het beroep supermarktmanager op nummer 1 van meest moeilijk in te vullen vacatures in Nederland staat? Bron: Indeed Onderzoek 2019.

Een ander mooi voorbeeld is de agente in deze wervingsvideo van de Nederlandse Politie. Het verhaal geeft een realistisch beeld van het werk en het leven van een agent. Duidelijk is dat het lang niet altijd rozengeur en maneschijn is, maar dat dit werk ertoe doet, dat je zelf invloed hebt op het resultaat en dat je daar best trots op mag zijn.

Ik hoor het je denken … deze bedrijven hebben grote budgetten beschikbaar voor dit soort campagnes. Maar ook als je het kleiner aanpakt, kan je een groots effect bereiken. Laat oprichters aan het woord, interview betrokken collega’s, geef tevreden klanten een podium. Bedenk welke boodschap jouw doelgroep aanspreekt en toon deze verhalen prominent op je website, op social media en op de Indeed Bedrijfspagina.

Creëer een interessante setting

Een goed verhaal sleept je als het ware mee. Je hebt het gevoel alsof je onderdeel van de setting bent. Probeer dit gevoel ook op te roepen als je werkt met storytelling voor je bedrijf. Schets een levendig beeld van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Laat de kandidaat sfeer proeven, zodat hij een inschatting kan maken of er een match is met jouw bedrijf. Leuk voorbeeld is Coolblue, die in een video laat zien dat er bij deze webgigant gewerkt, gelachen, gefeest en soms afgezien wordt. Ook op de site van concurrent Bol.com krijg je via verhalen van medewerkers een mooi inkijkje hoe het is om deze webwinkel te werken.

Conclusie

Een sterk en levendig werkgeversmerk wordt gevoed door boeiende en authentieke verhalen die mensen op emotioneel niveau aanspreken. Voor wie zich diepgaand wil verbinden met werkzoekenden, kan storytelling een goed middel zijn. Een krachtig verhaal trekt de aandacht en valt op tussen het enorme aanbod van andere werkgevers op de arbeidsmarkt. En daarmee geef je zelfs in een verzadigde arbeidsmarkt concurrenten het nakijken.

Wie zich verdiept in de verhalen van werknemers en organisaties, zal versteld staan van de rijke content die zich aandient. Informatie die je kunt gebruiken om je eigen medewerkers beter te leren kennen en nieuwe medewerkers te werven. Om zo de employee journey en de candidate journey nieuw leven in te blazen. Er ligt een schat aan verhalen op je te wachten. dus … waar wacht je nog op?

Vind je nieuwe medewerker op Indeed

*Bron: Decipher/FocusVision in opdracht van Indeed (2018)