Slachtoffer van ghosting – wat nu?

What is ghosting in the workplace, and what can you do about it?

Wat overkomt je nou? Je hebt eindelijk je ideale kandidaat gevonden voor die belangrijke vacature. Een match made in heaven, dat voelden jullie allebei vanaf het allereerste moment. Er was, zoals je noemt, absoluut een ‘klik’. Na het sollicitatiegesprek aarzelde je dan ook geen moment en bood je hem de baan aan. Allebei in de wolken namen jullie afscheid. Maar toen, helemaal uit het niets, volgde een oorverdovende stilte. Je telefoontjes bleven onbeantwoord, geen reactie op je mails … Wat ging er mis?

Je bent slachtoffer geworden van ghosting

De term ‘ghosting’ komt uit de dating wereld. Het wordt gebruikt als iemand een relatie verbreekt door simpelweg zonder uitleg te verdwijnen. Een moderne variant van ‘het ligt niet aan jou, het ligt aan mij’ excuus. Tegenwoordig overkomt dit dus ook werkgevers en recruiters. Het begint zelfs een heuse trend te worden en varieert van kandidaten die niet komen opdagen voor een sollicitatiegesprek tot nieuwe medewerkers die het al na een dag voor gezien houden.

Waarom is ghosting zo populair en hoe ga je ermee om? Waarom veranderen kandidaten schijnbaar zo gemakkelijk van gedachten?

Met zoveel keuze is het gras elders snel groener

Het aantal vacatures is momenteel zo groot, dat werkzoekenden de banen voor het uitkiezen hebben. Het UWV voorspelt dat er in 2019 maar liefst een miljoen vacatures zullen zijn! Een riante positie dus voor kandidaten. Iedereen staat voor hen in de rij en ze hebben het gevoel dat ze eenvoudig hun baan ‘naar links kunnen swipen’ als er iets aantrekkelijkers voorbijkomt.

En zo kunnen zij van aanbod naar aanbod hoppen zonder rekening te houden met de gevoelens van die arme gedumpte recruiters. Hetzelfde geldt voor werknemers en werkgevers. In de huidige krappe arbeidsmarkt liggen de kansen voor gekwalificeerde medewerkers voor het oprapen. Voor je het weet, is de vogel gevlogen en zit je opgescheept met een moeilijk vervulbare vacature.

En een enorme schadepost. Het kost immers veel meer om een goede medewerker te behouden, dan om een nieuwe kracht te werven.

Ghosting is de weg van de minste weerstand

Een andere reden voor dit fenomeen is dat onze communicatiestijl verandert. Veel medewerkers, vooral generatie Y en Z, hebben zowel privé als op het werk een wat informele, vluchtige manier van communiceren. Veel contacten verlopen digitaal, vaak via WhatsApp of sociale media. Het gevolg is dat we elkaar minder vaak persoonlijk zien en elkaar minder vaak face to face spreken. Hierdoor hebben we minder ervaring met het voeren van ‘lastige’ gesprekken. Sommigen gaan ongemakkelijke confrontaties liever uit de weg. Ghosting is hiervoor een effectieve manier.

Natuurlijk zitten er altijd twee kanten aan het beëindigen van een relatie. Als je ‘geghost’ bent, is het goed om na te gaan wat jouw eigen rol hierin was. Wat heb je gedaan en wat had je kunnen doen om het te voorkomen? Bekijk elke stap in het sollicitatieproces en ga na hoe je een kandidaat een zo mooi mogelijke candidate experience kunt bieden. Hoe beter de band is tussen jou en de kandidaat, des te kleiner de kans is dat hij ‘verleid’ wordt door een ander.

Eerste hulp bij ghosting (en hoe het te voorkomen)

Allereerst: trek het je niet persoonlijk aan. Zie het als een les en verdiep je erin hoe je de kans kunt verkleinen dat je in de steek wordt gelaten.

Wees snel.

Kandidaten zijn ongeduldig. Bovendien blijkt uit onderzoek van Indeed dat een kandidaat direct na een sollicitatiegesprek veel stress voelt. Neem die onzekerheid zo snel mogelijk weg. Als je iemand ziet zitten, vertel het hem dan direct.

Wees eerlijk.

Kandidaten willen weten waar ze aan toe zijn. Vertel hoe het sollicitatieproces eruit ziet, hoeveel rondes er zijn, wat je van hen verwacht en wanneer ze een reactie van je krijgen? Transparantie creëert vertrouwen, waardoor je een band kunt opbouwen met elkaar. Vraag de kandidaat ook gerust naar zijn andere opties en wat voor hem belangrijke aspecten zijn aan zijn ideale baan.

Open je hart.

We vergelijken recruitment niet voor niets met serieus daten. Het gaat bij beide om verleiden, met het uiteindelijke doel om samen een duurzame relatie aan te gaan. Daarvoor is tweerichtingsverkeer een absolute voorwaarde. Stel jezelf als werkgever open voor de kandidaat. Vertel eerlijk over je sterke en je zwakke punten. Stem je op de ander af, vraag feedback en houd rekening met zijn gevoelens en verwachtingen. Hoe hechter de relatie, des te minder kans je loopt om ‘geghost’ te worden.

Soms is het gewoon niet meant to be.

Hoe goed je ook je best doet, je kunt niet voorkomen dat je soms een blauwtje loopt. Wel kun je de kans zo klein mogelijk maken. Door tijdens het hele proces aandacht te besteden aan de candidate experience. Maar ook door open te staan voor andere kandidaten in de markt. En al bij het plannen van de uitnodigingen in te calculeren dat misschien niet iedereen komt opdagen. Vaak blijken de ‘zilveren medaille kandidaten’ uiteindelijk de grootste aanwinsten te zijn.

Ghosting is een fenomeen van deze tijd, dus we kunnen er maar beter aan wennen. Lastig, maar geen ramp. Of het nu gaat om daten of solliciteren, een goede communicatie is essentieel om het te laten werken. Hoe beter de relatie is, hoe beter je met elkaar kunt communiceren. En andersom. Investeer dus vanaf het allereerste contact in het opbouwen van een hechte relatie met veelbelovende kandidaten. Hoe beter je elkaar kent, des te beter je kunt bepalen of er een ‘match’ is.

En als dat niet zo blijkt te zijn? Dan is het maar goed dat je dat samen in een vroeg stadium hebt ontdekt.

Vind je nieuwe medewerker op Indeed