Hoera, het is zomer! Vakantietijd is de perfecte periode voor recruitment

zomer recruitment

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Weg met de gedachte aan een recruitment zomerstop en kom direct in actie! Want de zomerperiode is de ideale tijd om talent te werven. Laat je niet misleiden door de gedachte dat alles stil ligt in de vakantieperiode. Het tegendeel is waar. De vakantieperiode biedt juist alle kansen om veelbelovende kandidaten te recruiten voor jouw vacatures. Waarom? We geven je 7 redenen en 3 tips om extra te profiteren van de zomer.

#1 Vakantiekriebels

Misschien herken je het zelf ook wel. De vakantieperiode, en met name rond de jaarwisseling en in de zomervakantie, is vaak de tijd waarin we even bewust stilstaan bij ons leven en ons werk. We blikken terug op de afgelopen periode en vragen ons af wat de toekomst ons zal brengen. Zijn we nog tevreden? Of is het tijd voor iets nieuws? Ons strandbedje, bootje of relaxte tuinstoel blijken vaak een ideale plek om te mijmeren over de toekomst en te dromen over een andere baan of zelfs een complete carrièreswitch.

#2 Meer tijd

In de zomermaanden doen we het in het algemeen wat rustiger aan. De temperatuur loopt op, de zon laat zich van zijn beste kant zien, kortom de zomermaanden zijn de ideale periode om het wat rustiger aan te doen. Tijd om te relaxen, een dagje naar het strand, een familie-uitje, een gezellige barbecue en natuurlijk lekker met vakantie. Nu zou je kunnen denken dat daarmee het professionele leven stil komt te liggen, maar niets is minder waar. Juist in deze periode hebben mensen immers meer tijd om eens rustig rond te kijken wat de wereld nog meer te bieden heeft.

#3 Een enorm aanbod aan kandidaten

Het is misschien rustiger, maar ook in de zomer zijn er nog volop mensen op zoek naar een baan. De website van Indeed telt ook in de zomerperiode elke maand minimaal 6,5 miljoen bezoekers. Een enorm potentieel aan werkzoekenden dus. En let ook eens op hoeveel mensen hun profiel updaten in de vakantie. Dit is een duidelijk teken dat ze openstaan voor een nieuwe uitdaging.

 

NL aantal bezoekers

#4 Schoolverlaters en afgestudeerden in overvloed

In de zomer komt er weer een heel nieuwe lichting talent op de arbeidsmarkt die staat te popelen om van start te gaan: de schoolverlaters en net-afgestudeerden. Wil je deze doelgroep werven, dan is het zaak snel te handelen. Voor je het weet zijn ze al voor je neus weggekaapt. Benader jong talent voor geschikte vacatures. Is er nog een perfecte match? Vraag hen dan of je hen mag opnemen in je talentpool. Dit is heel eenvoudig met Indeed CV. Hiermee kun je een relatie opbouwen met potentiële kandidaten en contact met hen onderhouden. Op die manier creëer je een waardevolle pipeline met veelbelovend talent waarvan je in de toekomst de vruchten zult plukken.

#5 Iedereen is online

De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We zijn tegenwoordig min of meer vergroeid met onze mobiele apparaten. En dat biedt kansen voor werkgevers. Op Indeed in Nederland is 65% van het verkeer afkomstig vanaf mobiele apparaten. Dus ook vanuit de luie stoel, het strand of het vakantieadres.

Zorg er dus voor dat je vacatures ook voor mobiele bezoekers goed toegankelijk zijn en dat het mogelijk is via smartphone te solliciteren. Dat kan heel eenvoudig. Wanneer je vacatures plaatst op Indeed kun je gebruikmaken van Direct Solliciteren. Hiermee zijn je vacatures automatisch geoptimaliseerd voor mobiel gebruik en kunnen kandidaten met één klik hun cv uploaden en solliciteren.

#6 Vakantiespreiding in Nederland

Maar, zul je misschien denken, mensen zijn dan wel altijd online, maar ik kan toch in de zomervakantie geen sollicitatiegesprekken inplannen? Zeker wel! Veel jongeren en mensen die geen schoolgaande kinderen hebben, gaan sowieso liever buiten de schoolvakanties op reis. De vakantiespreiding in Nederland zorgt er bovendien voor dat er eigenlijk altijd wel een groep potentiële kandidaten in het land is. Bovendien is het voor veel mensen juist gemakkelijker om in de vakantieperiode een sollicitatiegesprek te plannen. Met alle vakantie- en snipperdagen is het eenvoudiger om het voor de huidige werkgever nog even stil te houden. En wat dacht je van videosolliciteren?

#7 Minder concurrentie

Grijp nu je kans! Juist nu veel werkgevers achterover leunen in de veronderstelling dat het geen zin heeft om in de zomerperiode te werven, kun jij extra opvallen. Als je voor september/oktober nieuwe medewerkers nodig hebt, is dit het uitgelezen moment om actie te ondernemen. Stel het niet uit tot iedereen weer terug is van vakantie en de drukte op de arbeidsmarkt weer losbarst. Pak nu die voorsprong dan ben je in september weer op volle sterkte.

3 tips om de zomer te gebruiken in je voordeel

 

1. Zet je employer brand in de schijnwerpers

Heb je het zelf ook wat rustiger in de zomermaanden? Gebruik deze periode dan om pico bello voor de dag te komen bij kandidaten. Poets je werkgeversmerk op. Zorg dat je employer brand aantrekkelijk is en uitstraalt wie je werkelijk bent. Heb je nog geen Indeed Bedrijfspagina? Claim die dan direct. Deze pagina geeft je de ideale mogelijkheid om te laten zien wie je als werkgever bent. Je kunt het profiel aankleden met je bedrijfsprofiel en logo, maar ook kun je foto’s, video’s en verhalen toevoegen om te laten zien hoe het is om bij jou te werken.

2. Verbeter de candidate experience

Nu je zelf iets meer tijd hebt, kun je nieuwe plannen maken voor je recruitment-aanpak.

Neem je sollicitatieproces eens onder de loep. Wat kun je doen om extra indruk te maken? Zie je nog kansen om de sollicitatie-ervaring van kandidaten te verbeteren?

3. Fris je recruitmentkennis op

Tot slot is de zomerperiode is de uitgelezen tijd om weer eens te werken aan je eigen ontwikkeling. Met de Indeed Academy kun je helemaal in je eigen tijd en op je eigen manier alles leren over recruitment. Met professionele e-learnings en tipsheets ontdek je alle ins en outs van de kunst van het werven. Meld je gratis aan en breng je recruitmentproces naar het volgende niveau.

Fijne zomer!

  1. Bron: SimilarWeb, totaal aantal bezoekers, maart tot oktober 2018