Recruitmentmarketing deel 1 – Vergroot je ROI: denk als een marketeer

In de hedendaagse arbeidsmarkt moeten recruiters innovatieve technieken toepassen om hun vacatures onder de aandacht te brengen bij de juiste kandidaten. Daarbij kunnen ze zich laten inspireren door succesvolle marketeers.

Je hebt vast wel gehoord van een talent pipeline. In de marketing bestaat iets vergelijkbaars dat we ook wel een customer journey funnel noemen. Deze funnel verbeeldt de verschillende fasen van de reis die een klant aflegt vanaf kennismaking met het product tot en met de aanschaf. De marketingfunnel heeft de vorm van een trechter: wijd bij de start en steeds nauwer naarmate de potentiële klant de aankoopfase dichter nadert. Dezelfde metafoor kun je gebruiken in recruitment. De candidate journey is de reis die een kandidaat aflegt vanaf de eerste kennismaking tot en met het tekenen van zijn contract.

Ken je het AIDA-model van de marketing? Deze kun je ook goed toepassen op recruitment. De bovenkant van de funnel is de fase van awareness. Deze wordt gevolgd door fasen van interest, desire en tenslotte action. In dit blog gaan we nader in op awareness, de eerste fase van de recruitmentfunnel. We bespreken een aantal marketingtechnieken die je kunt inzetten om bij potentiële kandidaten de bekendheid van jouw vacatures te vergroten. Zodat je via inbound recruitment – met behulp van marketingtechnieken – een proces kunt inrichten dat als het ware vanzelf de meest geschikte kandidaten uitfiltert. Waardoor je minder tijd kwijt bent aan screening en een grotere quality of hire bereikt.

Ken je doelgroep

Het lukraak plaatsen en promoten van een vacature kan je een enorme hoeveelheid reacties opleveren. Maar hoe zit het met je ROI? Is er wel echt sprake van werving succes? Het zou immers zomaar kunnen dat het merendeel van de kandidaten helemaal niet beschikt over de kwaliteiten waarnaar jij op zoek bent. Aan jou de frustrerende en tijdrovende taak om de juiste match te vinden in de grote hoeveelheid cv’s. Om nog maar niet te spreken van de negatieve energie die het kost om de ongeschikte kandidaten af te wijzen.

Je kunt jezelf én de kandidaat een hoop frustratie en teleurstelling besparen door te gerichte werving in te zetten. Hierbij selecteer je op basis van relevante criteria zoals werkervaring, online gedrag of locatie aan wie je de vacature wilt tonen. Door jouw doelgroep op deze manier te targeten zorg je ervoor dat je vacature alleen getoond wordt aan mensen die met grote waarschijnlijkheid geïnteresseerd zijn in en geschikt zijn voor de baan.

Kennis van je doelgroep is hierbij essentieel. Schets een zo specifiek mogelijk beeld van je ideale kandidaat. In marketingtermen noemen we dat een persona. Welke kenmerken heeft jouw persona? Welke voorkeuren heeft hij en welke vaardigheden? Wat is zijn online gedrag? Maak het plaatje zo volledig en zo levendig mogelijk. Een goed beeld van je persona helpt je om je job marketing heel specifiek in te richten, zodat je doelgericht jouw ideale kandidaat kunt bereiken en verleiden bij jou te solliciteren.

Twee vormen van targeted advertising ofwel gepersonaliseerde werving

  1. Demografische targeting

Je kunt gericht adverteren op basis van specifieke eigenschappen en kenmerken die horen bij jouw persona. Hoe werkt het precies? Social media kanalen vragen hun gebruikers om hun profiel te verrijken met informatie over hun woonplaats, beroep, werkgever, interesses, hobby’s enzovoorts. Op basis van deze kennis kan een selectie gemaakt worden van doelgroepen met bepaalde demografische kenmerken. Als adverteerder kun je vervolgens bepalen dat jouw advertentie uitsluitend in de tijdlijn verschijnt van een bepaalde doelgroep met bepaalde kenmerken in een bepaalde regio.

Stel: je bent voor een ziekenhuis in Den Haag op zoek naar een ervaren IC-verpleegkundige. In je targeting kun je ervoor kiezen je advertenties te vertonen aan gebruikers in een bepaalde leeftijdscategorie, die woonachtig zijn in de Randstad en IC-verpleegkundige vermeld hebben bij hun werkervaring. Hiermee kom je onder de aandacht van een groep mensen die anders vermoedelijk nooit jouw vacature hadden gezien. En dat vergroot de kans dat geschikte kandidaten je vacaturesite zullen bezoeken aanzienlijk.

  1. Targeting op basis van gedrag

Met deze vorm van targeting bepaal je op basis van het online gedrag van mensen wie je wervingsdoelgroep is. Hierbij kijk je bijvoorbeeld naar het tijdstip waarop iemand actief is, welk soort artikelen hij leest, welke websites hij bezoekt en op welke advertenties hij klikt. Hoe werkt het precies? Social media kanalen hebben in hun databanken een schat aan informatie over het online gedrag van hun gebruikers. Met een ingenieus algoritme vertalen ze dit gedrag naar informatie waarmee adverteerders hun doelgroepen gepersonaliseerd kunnen benaderen op de plek en op het tijdstip waarop zij online actief zijn.

Veel advertenties voor vacatures worden buiten werktijden vertoond, omdat de meeste mensen in werktijd nu eenmaal niet actief zijn op social media. In ons voorbeeld van de IC-verpleegkundige zou dat wel eens heel anders kunnen zijn. Deze doelgroep werkt immers in wisseldiensten, waardoor jouw advertentie overdag juist heel goed zou kunnen opvallen.

En dit is nog maar het begin. Je kunt veel dieper gaan door onderzoek te doen naar het online gedrag van je doelgroep. Ook kun je steeds nieuwe inzichten verkrijgen op basis van de prestaties van je advertenties.

Kies voor variatie in kanalen

Het succes van je wervingsinspanningen is voor een groot deel afhankelijk van de keuze van de juiste kanalen. Neem je persona als uitgangspunt. Bedenk welke kanalen jouw doelgroep het meest gebruikt. Test vervolgens welke voor jouw vacatures het meeste resultaat opleveren.

Welke kanalen werken goed voor recruitment?

  1. Social Media

Door vacatures te promoten in social media feeds van mensen kun je zowel latente als actieve werkzoekenden bereiken. Je kunt deze advertenties targeten op mensen die aan bepaalde kenmerken of criteria voldoen.

Latente werkzoekenden zijn mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan, maar er onbewust wel voor openstaan. Zij krijgen jouw advertentie te zien als uit hun interesses of hun online gedrag blijkt dat zij voldoen aan jouw targeting criteria.

Actieve werkzoekenden zijn degenen die uitkijken naar een baan en op basis van hun recente online gedrag door de social mediakanalen als zodanig zijn geclassificeerd. Zij vormen uiteraard ook een aantrekkelijke groep om je advertenties op te richten.

  1. Indeed Targeted Ads | Apply

Met Indeed Targeted Ads kun je actief werkzoekenden benaderen die jouw bedrijf nog niet kennen. Op basis van Indeed-data over hun online gedrag kun je in jouw vacatures gericht onder de aandacht brengen bij exact de juiste doelgroep.

Laten we nog eens kijken naar onze verpleegkundige. Als hij onlangs heeft gereageerd op een vacature op de IC bij een ziekenhuis in Leiden, dan kun je hem nu direct jouw vacature tonen. Recht in de roos, want hij is gekwalificeerd, hij komt uit in de regio en hij is momenteel op zoek naar een andere werkkring. Perfect toch?

Wil je meer weten over deze vorm van adverteren? Check dan het e-book Denk als een marketeer. Hierin lees je alles over het gebruik van targeting en analytics om je inbound kandidatenpijplijn te verbeteren.

Als je de smaak van targeted advertising te pakken hebt, kun je nog een stap verder gaan met display ads. Dit zijn banners of klikbare advertenties op websites die traffic genereren naar jouw website. Of je kunt targeten op basis van gedrag door display ads te plaatsen op websites of forums die zich met hun content specifiek richten op jouw doelgroep.

Conclusie

Gerichte werving helpt je om in de awareness fase de aandacht te trekken van potentiële kandidaten. Recruiters kunnen hierdoor al in een vroeg stadium in contact komen met talent en hierdoor de kans op recruitmentsucces vergroten.

Marketing is een vak en je wordt natuurlijk niet van de ene op de andere dag een marketingpro. Toch kun je direct je recruitment ROI vergroten door targeted advertising in te zetten en deze tactiek te integreren in je recruitmentstrategie.

Iets voor jou? Ga direct aan de slag en download het e-book Denk als een marketeer.

Succes!

Download ebook