Recruitmentmarketing deel 3 – Gebruik hypergepersonaliseerde marketing in je contact met kandidaten

Anyone can train for grit and develop the skill.

In deel 1 en 2 van deze serie blogs vergeleken we de marketingfunnel met de talent pipeline van recruiters. In de eerste stap in de funnel – awareness helpt targeting je om in contact te komen met de juiste kandidaten. In de tweede fase, consideration, helpt retargeten je om deze werkzoekenden te verleiden bij jouw bedrijf te solliciteren.

In dit blog bekijken we de laatste drie stappen van de talent pipeline: activeren, solliciteren en aannemen. Om toptalenten uit de pijplijn om te zetten in medewerkers kun je gepersonaliseerde marketing inzetten.

Activatiefase

Deze fase start met een trigger waardoor iemand besluit om te solliciteren en het sollicitatieproces daadwerkelijk begint.

Tot nog toe heeft de kandidaat slechts oppervlakkig rondgekeken naar vacatures. Sommige zagen er wel interessant uit, maar toch gaven ze (nog) geen aanleiding om te solliciteren. Tot het moment dat er iets gebeurt. Zo kan een verschrikkelijke dag op het werk ervoor zorgen dat hij zich ineens jouw interessante vacature herinnert. Frustratie en oplopende emoties brengen de kandidaat rechtstreeks in de activatiefase. Ineens is hij er klaar voor om te solliciteren op een interessante vacature. En nog beter: dankzij al jouw werk in de awareness– en consideration-fase van de talent pipeline was jouw bedrijf top-of-mind toen hij de verschillende mogelijkheden overwoog. 

De activatiefase is zeer persoonlijk en wordt beïnvloed door externe factoren waarop we geen grip hebben. Maar er zijn een paar dingen die we wél weten over waarom mensen besluiten van baan te veranderen. Geld kan een rol spelen, net als een gebrek aan erkenning voor prestaties in de huidige baan, of hoe ontevreden een werknemer zich voelt. Lees er meer over in ons e-book.

Hoe kun je deze informatie gebruiken om te herkennen welke kandidaten de activatiefase in hun loopbaan hebben bereikt?

Zo profiteer je van de activatiefase:

Timing is alles! 

Recruitment heeft veel weg van daten. Als iemand er niet voor openstaat en bij zijn huidige werkgever nog prima op zijn plek zit, dan wordt het een flinke klus om hem over te halen om voor jouw organisatie te komen werken. Maar als ze er wel voor openstaan, dan is een klein duwtje in de goede richting vaak voldoende. Mits op de juiste manier uitgevoerd.

Kandidaten die zich in de activatiefase bevinden, kun je eenvoudig vinden op vacaturesites als Indeed. Zo kun je op Indeed CV filteren op eigenschappen als functietitel, locatie en opleiding om zo talent te vinden dat matcht met jouw vacature.

Dit is het moment waarop hypergepersonaliseerde marketing om de hoek komt kijken.

Personalisatie trekt kandidaten over de streep

Wat is hyperpersonalisatie eigenlijk? Elk op maat gemaakt bericht dat wordt gecreëerd met behulp van data op basis van zoekgeschiedenis, profiel en gedrag. Op basis van deze gegevens kun je een persoonlijk bericht maken waarin je jouw content, producten en diensten aanpast aan de verwachtingen van de ontvanger. 

Nadat je werkzoekenden die voldoen aan je criteria hebt geïdentificeerd, maak je een bericht om contact met hen te maken. Volg daarvoor deze drie stappen.

1. Vind een uniek detail. Start je bericht door te focussen op een detail dat uniek is voor de kandidaat. Zoek bijvoorbeeld naar iets opvallends over zijn of haar huidige baan.

Een voorbeeld: je vindt een social mediaprofiel van een softwareontwikkelaar, die onlangs een certificaat heeft geüpload. Benader hem, feliciteer hem en vertel waarom je contact opneemt en wat je hem te bieden hebt.

Net als met alles in het leven, is timing hier belangrijk. Het kan zijn dat de betreffende persoon er nu nog niet klaar voor is om van baan te wisselen, maar wanneer de tijd wél rijp is: aan wie zal hij dan denken? 

2. Maak een connectie met je bedrijfscultuur. Verbind de prestaties en interesses die je in stap 1 over de kandidaat hebt gevonden met het doel en de cultuur van jouw bedrijf. 

Bijvoorbeeld: “We zien dat je geïnteresseerd bent in de wetenschap van mensen. Dat is iets waar we bij Indeed ook echt van houden. We hebben een team van arbeidsmarktdeskundigen die onderzoek doen naar hoe mensen zich in de wereld bewegen en ons sales team kan je de meest fantastische trucs leren voor je gesprekken met prospects.”

3. Gebruik een duidelijke call-to-action. Geef duidelijk aan wat je wilt. Een e-mail van een vreemde kan vleiend zijn, maar als je niet weet wat je ermee moet, heeft het alsnog geen zin. 

Dit zijn voorbeelden van call-to-actions die we gebruiken bij Indeed:

  •       “Ik ga ervan uit dat we iets bijzonders moeten doen om je van baan te laten switchen. Dat kunnen we zeker! Heb je vandaag 10
    minuten om erover te praten?”
  •       “Ik weet dat je niet op zoek bent naar iets nieuws, maar ik zou het leuk vinden om met je te connecten en meer te weten te komen over je ambities. Wie weet wat er in de toekomst kan veranderen. Heb je deze week een moment om koffie met me te drinken?”

De sollicitatiefase: Houd de interesse vast

Als een werkzoekende eenmaal reageert op je activatie, gaat hij door naar de sollicitatiefase van de funnel. Maar leun niet te snel achterover; er zijn legio kapers op de kust. Het is dus zaak om in elke fase te verleiden en je bedrijf en je vacature te verkopen. Hoe kun je ervoor zorgen dat een kandidaat zich verbonden voelt met jouw bedrijf?

Start met het begrijpen van de motivatie. Vraag een kandidaat wat hem ertoe heeft bewogen van baan te willen wisselen. Vraag naar zijn ervaringen, verwachtingen en ambities. Al deze informatie helpt je om het sollicitatieproces te laten aansluiten op de belevingswereld van de sollicitant. 

Stel, je bent in gesprek met de softwareontwikkelaar die je eerder hebt gefeliciteerd met het behaalde certificaat. Vraag waarom hij de opleiding heeft gedaan. Wil hij zijn carrière versnellen? Vertel dan hoe de baan of jouw organisatie hem in staat stelt om het certificaat te gebruiken en wat het hem zal brengen. Daarnaast kun je voorbeelden geven van vergelijkbare medewerkers die carrière hebben gemaakt dankzij opleiding en professionele ontwikkeling. Ga op zoek naar die zaken die je helpen om de deal te sluiten, zodat jij uiteindelijk de beste kandidaat kunt aannemen. 

Conclusie

Met hyperpersonalisatie focus je op de werkzoekende en zijn belevingswereld. Je geeft je bericht een persoonlijk tintje waardoor het niet snel als spam zal aanvoelen. In onze gehaaste en onpersoonlijke wereld laat een oprecht contact van mens-tot-mens je torenhoog boven de rest uitstijgen.

Wil je meer weten? Lees ons e-book en ontdek hoe denken als een marketeer je helpt om de beste mensen te werven. Happy hiring!

Download ebook