Het zit ‘m in de kleine dingen: een groots employer brand begint vaak klein

employer brand

Veel mensen zien een employer brand als iets groots. Ze denken dat er enorme budgetten voor nodig zijn, en dat je toch minstens een Ster-reclame tijdens de finale van het WK voetbal moet hebben, of een enorme stand met veel toeters en bellen op een toonaangevende carrièrebeurs. Maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. En ik durf zelfs te stellen dat een employer brand pas echt krachtig wordt, als je het – in het klein – kunt zien, kunt aanraken en er interactie mee kunt hebben. Pas dan wordt het geloofwaardig voor een kandidaat.

Zorg voor een antwoord op de waarom-vraag en een groots employer brand volgt vanzelf

Om dit te illustreren een voorbeeld uit de bouw. Een voorbijganger vraagt aan een paar metselaars wat ze aan het bouwen zijn. Een van hen antwoordt: ‘Een muur’. Een ander kijkt op, wacht even en antwoordt eerbiedig: ‘Een kathedraal’.

Als mensen snappen waaróm ze iets doen en welke bijdrage zij zelf hierin kunnen leveren, zullen ze toegewijder en doelgerichter werken. Ze zullen hun uiterste best doen en hun vraagtekens zetten bij slechte beslissingen. Alles om ervoor te zorgen dat de klus geklaard wordt en dat de kwaliteit van het werk hoog is. Het doel is belangrijker dan geld als het gaat om het creëren van passie en commitment. Een employer brand is precies het antwoord op die ‘waarom’. Waarom zou je bij een bedrijf gaan werken? Wat is het nut en wat is mijn toegevoegde waarde? En wat haal ik zelf uit deze baan?

Die ‘waarom’ hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Vaak zit het ‘m in de kleine dingen. Heeft een metselaar een groot spandoek nodig waarop staat ‘Wij leggen hier de basis voor iets geweldigs’? Of een dure video waarin hij aangeeft hoe toegewijd hij is aan het project? Een advertentie met als kop ‘Wij bouwen beter omdat ons hart hier ligt’? Nee, natuurlijk niet. En als deze middelen er wel zouden zijn, zou jij ze dan geloofwaardig vinden?

Je ziet hoe goed de metselaar is in zijn werk, doordat zijn werkplek keurig opgeruimd is, doordat hij twee seconden langer de tijd neemt om nog eens te controleren of zijn voorraad stenen er wel netjes bij ligt, en doordat hij aan het eind van de werkdag de laatste is die zijn spullen inpakt. Hetzelfde geldt voor een vliegmaatschappij en de manier waarop de stewardess jou om half zeven ’s ochtends begroet. En voor een restaurant en de vraag hoe schoon de toiletten zijn. Zulke kleine dingen vertellen je meer over een bedrijf dan alle reclame in de wereld je ooit zal kunnen vertellen.

Vergeet groot, duur en glamorous

Bij employer branding werkt het op dezelfde manier. Wat vind jij geloofwaardiger? Een grote, dure campagne met een gelikt verhaal over wat een geweldige werkgever het is, geïllustreerd door een aantal zorgvuldig samengestelde reviews? Of een eerlijk, ongecensureerd verhaal van een medewerker die vertelt hoe het echt is om bij het bedrijf te werken? 

En hoe zit het met de sollicitatie-ervaring? Alle marketing glitter en glamour is niks meer waard als de recruiter er een paar dagen over doet om terug te bellen. Of als de hiring manager tijdens het sollicitatiegesprek niet weet hoe je heet en alleen maar op zijn telefoon kijkt.

Wat is het verschil tussen een grote restaurantketen en een lokale brasserie? Maken de dure letters op de gevel en de marketingcampagne het eten lekkerder? Ga je er eten vanwege het merk of creëer je een beeld van het bedrijf op basis van je eigen ervaring?

Elk merk – of het nu een consumentenmerk is of een werkgeversmerk – is opgebouwd uit het totaal aan ervaringen die een persoon ermee heeft. Dat zit ‘m in kleine dingen. In een serveerster die, zonder dat je erom vraagt, extra servetjes brengt als je een enorme hamburger hebt besteld in plaats van bediening waarbij je moet smeken om aandacht als je glas al tijden leeg is. In een winkel waar je makkelijk zelf jouw maat shirt kunt vinden in plaats van oeverloos te wachten tot een verkoper tijd heeft er één voor je van de plank te vissen. Precies zo werkt het voor je employer brand. 

Wil je iets veranderen, denk dan klein

Hoe sterk is jouw werkgeversmerk? Werkt het als een magneet op geschikt talent? Of begin je de gevolgen van een slecht employer brand te ondervinden? Wees alert op negatieve online reviews, een slechte sfeer op de werkvloer of een hoog personeelsverloop. Blijf continu verbeteren. Bedenk dan dat de oplossing in een klein hoekje kan zitten. Kleine stapjes kunnen grote gevolgen hebben. 

Kijk wat kandidaten belangrijk vinden en wat jouw meest betrokken medewerkers zo enthousiast maakt. Misschien ligt jouw kracht in de missie van je bedrijf en de mate waarin iedereen zich daarin herkent. Misschien heb je een ijzersterke bedrijfscultuur, met bijvoorbeeld een open sfeer, korte lijnen en volop kansen voor iedereen om zich te ontwikkelen. Misschien heb je een fantastisch diversiteitsbeleid waardoor mensen zich echt gezien voelen in je bedrijf. Misschien heb je managers die zelf de waarden uitstralen en aanmoedigen waar jouw bedrijf zoveel waarde aan hecht. 

Onderzoek ook wat je nog zou kunnen verbeteren om de kandidaatervaring (candidate experience) en de medewerkerstevredenheid te verbeteren. Ga actief op zoek naar deze informatie en houd je ogen en oren open. Luister naar (ex-)medewerkers, vraag feedback aan (aangenomen en afgewezen) sollicitanten en houd commentaar in de gaten op social media en in online reviews op jouw Indeed Bedrijfspagina. Al deze informatie biedt je een schat kansen om je werkgeversmerk te versterken.

 Een employer brand is iets waar je continu aan kunt bouwen. Begin klein en bouw het steen voor steen op. En onthoud: ook met kleine veranderingen kun je grootse resultaten boeken!

Indeed Bedrijfspagina's