Employer Branding: gebruik zingeving voor het aantrekken en inspireren van talent – The Why in recruitment

Zingeving aantrekken talent

Wist je dat een kwart van de Nederlanders zingeving in het werk belangrijker vindt dan carrière of salaris? Dit blijkt uit onderzoek van Indeed onder 1077 werkenden in Nederland. 20% van de werkenden zegt zelfs bereid te zijn minder te verdienen in ruil voor een baan met betekenis. Toch maken werkgevers vaak nog maar weinig gebruik van deze wetenschap in hun recruitment en hr-beleid.

Frits Philips van The School of Life vindt de uitkomst van het onderzoek niet verrassend. Zingeving is ons als het ware met de paplepel ingegoten. We willen er graag toe doen en zoeken naar een manier om een bijdrage te leveren aan de wereld. Kijk naar de opbrengsten van inzamelacties voor goede doelen of vraag een kind wat het later wil worden. Negen van de tien keer krijg je als antwoord als juf, dokter, brandweerman of politieagent. We willen een zinvol leven. En hoe mooi zou het zijn als onze baan ons daarbij zou kunnen helpen?

 

 

 

Zingeving inspireert en verbindt

Zingeving inspireert, motiveert en zet mensen aan tot grootse prestaties. Simon Sinek vertelde het al in zijn wereldberoemde Ted-talk over The Golden Circle. Succesvolle organisaties en leiders zijn diegenen die mensen aan zich binden via The Why van de onderneming. Zij zijn in staat het grotere verhaal achter de organisatie te vertellen. Een verhaal over missie, visie en betekenis toevoegen aan de wereld. Denk aan Martin Luther King, maar ook aan de Wright Brothers en electronicagigant Apple.  

Wie mensen meeneemt in The Why, vergroot de kans dat mensen je vertrouwen, zich verbonden voelen met je bedrijf en graag je producten willen kopen. Tegelijkertijd maakt het je aantrekkelijk voor potentiële medewerkers, die dezelfde waarden en drijfveren hebben en zich verbonden voelen met je missie. En dan is het stukken eenvoudiger om talentvolle medewerkers aan je bedrijf te binden en veelbelovende nieuwe kandidaten aan te trekken. Het is dus belangrijk als bedrijf en als werkgever The Why en je missie helder te krijgen.

Maar dat blijkt lang niet altijd eenvoudig. Zeker, voor organisaties als Amnesty International en het Wereld Natuur Fonds is het duidelijk hoe zij de wereld willen veranderen. Zij trekken moeiteloos nieuwe medewerkers aan die zich verbonden voelen met deze missie. Toch kunnen ook bedrijven met minder duidelijke of direct aansprekende producten of diensten hun missie en visie inzetten om mensen te vinden en aan zich te binden. 

Hoe draag jij bij aan een betere wereld?

Hoe pak je dat aan? Wie The Why wil achterhalen, moet vragen, vragen en nog eens vragen. Waarom is je bedrijf opgericht? Wat levert dat op? De reden is nooit simpelweg winst; geld is altijd een gevolg. Ga na wat het grote doel van je bedrijf is. Wat wil je bereiken in de wereld en welk verschil wil je maken voor het leven van mensen? Als The Why duidelijk is, kun je dit vertalen naar een missie. Een missie die de rode draad vormt in al je handelen. Draag het uit waar en wanneer je kunt. Op kantoor, op de website, op social media, bij klanten, tijdens evenementen, in vacatureteksten. Maak gebruik van storytelling en vertel overal wie je bent en vooral waarom je er bent. Doe je dat goed, dan trek je automatisch mensen aan die dezelfde waarden en drijfveren hebben als jij. 

Laat je inspireren door anderen

Wat The Why is, is natuurlijk voor ieder bedrijf anders. Maar kijk gerust eens rond en laat je inspireren door hoe andere werkgevers het aanpakken. Philips stelt bijvoorbeeld op de carrièresite: ‘it’s about improving peoples lives’ en bouwt daar allerlei verhalen omheen. Rabobank zoekt ‘mensen die de wereld willen verbeteren door het beste uit zichzelf te halen’ en Eneco werkt aan ‘duurzame energie voor iedereen’ en laat concreet zien hoe ze hun missie waarmaken.  

Een ander mooi voorbeeld van hoe je The Why concreet maakt en tot leven brengt, is de ANWB. Op de carrièresite van deze organisatie is de missie direct duidelijk: Nederland veiliger en duurzamer maken. Dit blijft niet bij woorden alleen. Overal vind je voorbeelden en uitwerkingen van de missie van de organisatie. Tegelijkertijd worden kandidaten direct aangesproken met de manier waarop zij persoonlijk invloed hebben op het succes. Iedereen levert zijn eigen unieke bijdrage. “Je bent van betekenis, waar je ook werkt binnen de ANWB”, lees je. En hoe dat echt is? Dat laat de ANWB zien met behulp van storytelling, onder meer in ludieke vlogs van bekende influencers.

Een baan kan je leven veranderen

Ook bij Indeed hebben we een heldere missie: We help people get jobs. Daarmee hebben we grote impact in de wereld. Een baan kan immers iemands leven veranderen. Niet alleen in financieel opzicht, maar ook op persoonlijk, sociaal en maatschappelijk vlak speelt je werk een belangrijke rol. Indeed levert daar een bijdrage aan. Onze missie verbindt alle medewerkers, partners en klanten. En het motiveert ons om er alles aan te doen om het waar te maken. Het is wie we zijn en dat dragen we uit waar en wanneer we maar kunnen. Op ons kantoor, op de Indeed Bedrijfspagina, tijdens events, op social media. 

De missie van een organisatie is wat mensen inspireert en verbindt. Ga op zoek naar The Why van je eigen bedrijf. Vraag net zolang door tot je bij de kern bent. En draag het vervolgens uit waar en wanneer je maar kunt. Succes! 

Indeed Bedrijfspagina's