Voorkom het zwarte gat: zeven ideeën om feedback te geven aan al je sollicitanten

feedback aan kandidaten

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Daar trekken we ons als werkgevers niet bijzonder veel van aan, als je de ervaringen van sollicitanten mag geloven. 

Een grote irritatie bij sollicitanten is dat ze door werkgevers in onzekerheid worden gelaten tijdens het sollicitatieproces. Zo hebben ze bijvoorbeeld vaak geen idee waar ze zich bevinden in de sollicitatieprocedure. Of erger, ze worden afgewezen zonder dat ze überhaupt weten waarom. Dat doet pijn – zowel bij de kandidaten die vertwijfeld achterblijven, als bij de recruiters die overal de schuld van krijgen. Dat kan anders! De oplossing? Wederkerigheid toepassen bij interacties met kandidaten. Zo doe je dat:

1. Elke kandidaat heeft recht op feedback

Ja, zo eenvoudig is het. Als kandidaten tijd en energie steken in het solliciteren op jouw vacature, is het niet meer dan logisch dat je daar iets tegenover stelt. Zelfs als ze niet uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek.

Dat wil niet zeggen dat je iedereen expliciete, gedetailleerde input hoeft te geven. Wat we wel moeten doen, is stoppen met het bedenken van excuses en beginnen met het delen van informatie. Doen we dat niet, dan bewijzen we iedereen een slechte dienst, inclusief onszelf.

2. Begin met de basisinformatie

Feedback geven aan kandidaten is iets wat absoluut zijn weerslag heeft op je employer brand. Pak het daarom goed aan. Vertel kandidaten wat zij moeten weten over je organisatie – van verwachtingen tot waardeproposities – en sla geen belangrijke details over.  

Als het wervingsproces bijvoorbeeld bestaat uit een grondige screening en meerdere sollicitatierondes en opdrachten, geef dit dan duidelijk aan bij sollicitanten, zodat ze weten wat ze kunnen verwachten. Sommige werkgevers laten bijvoorbeeld al op de site zien hoe de sollicitatieprocedure eruit ziet. 

3. Bied continu inzicht

Hoe goed je ook plant, het kan natuurlijk altijd gebeuren dat je gedurende het proces tegen een probleem aanloopt, waardoor alles anders gaat. Communiceer dit op een open manier zodat kandidaten weten waar ze aan toe zijn. Op die manier voelen zij zich serieus genomen en zullen zij eerder geïnteresseerd blijven in de vacature.

4. Maak slim gebruik van techniek

Als je veel vacatures of enorme aantallen kandidaten hebt, kan het lastig en tijdrovend zijn iedereen persoonlijk te benaderen. Wees hierover eerlijk en transparant. Deel bijvoorbeeld een paar simpele statistieken op je carrièresite om sollicitanten te laten zien hoeveel belangstelling er is voor je vacatures. Technische hulpmiddelen zoals een professioneel recruitmentsysteem, een koppeling met e-mail en het inzetten van standaard templates met variabele velden kan je veel werk uit handen nemen. Terwijl kandidaten toch jouw ‘personal touch’ ervaren!

5. Besteed aandacht aan het afwijzen

Niemand is recruiter geworden om kandidaten af te wijzen. Maar het hoort nu eenmaal bij je werk. Professionaliteit is een topprioriteit als je feedback wilt geven aan kandidaten. Wees eerlijk. Gebruik geen wollige taal, maar vertel gewoon de feiten. Verkoop geen mooie praatjes, houd het eerlijk en transparant. Laat mensen niet in onzekerheid, houd hen op de hoogte zodat ze weten waar ze aan toe zijn.  

6. Help hen groeien

Als het mogelijk is om de kandidaat te helpen in zijn proces, grijp dan je kans om een mentor te zijn. Help hem groeien met jouw professionele mening over iets dat de kandidaat kan veranderen of verbeteren. Je kunt kandidaten bijvoorbeeld wijzen op manieren om hun vaardigheden te versterken of handige tips delen om hen te helpen zich voor te bereiden op hun volgende sollicitatiegesprek. Dit is ook je kans om hen nog even te wijzen op een paar typefouten in het cv, zodat ze die de volgende keer kunnen vermijden. Zelfs de kleinste details kunnen immers bij een sollicitatie een verschil maken.

7. Verplaats je in je kandidaten

Bedenk hoe kandidaten zich voelen als je hen feedback geeft. Misschien hebben ze wel al twintig, dertig of vijftig sollicitaties achter de rug. Misschien zijn ze teleurgesteld, wanhopig en weten ze niet precies wat ze verkeerd doen. Bedenk hoe jij behandeld zou willen worden in die situatie. Maak wat tijd vrij om met hen te praten. Persoonlijke aandacht voor kandidaten, zelfs degenen die je op dit moment niet aanneemt, maakt de weg vrij voor toekomstige relaties. Onthoud vooral dat stilte niet oké is. Het geeft kandidaten een onzeker en onbevredigd gevoel en recruiters een slechte reputatie. En dat is voor beide partijen niet de bedoeling. 

Wil je meer weten over hoe je optimaal resultaat behaalt bij de werving van nieuwe medewerkers? Ontdek alles in de e-learnings, videotrainingen, factsheets en tests van de Indeed Academy. Meld je gratis aan!