Recruitmentmarketing, zo pak je het slim aan

Recruitment is al lang niet meer het oldskool kandidaten werven op carrièrebeurzen en het plaatsen van personeelsadvertenties of briefjes op de ramen. Het vakgebied wordt digitaler, sneller en professioneler. Ook recruitmentmarketing is niet meer weg te denken uit ons woordenboek en er is een rijke keuze aan technologie die je helpt de juiste kandidaat op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken. 

Maar waarom zien we daar in de praktijk dan toch maar weinig van terug? Hoe komt het dat kandidaten nog steeds bestookt worden met nietszeggende standaardberichtjes en algemene vacatureteksten? Kortom: waarom schieten we nog vaak met het spreekwoordelijke kanon op een mug?

Het kan allemaal stukken beter, slimmer en effectiever. In dit blog geven we je een aantal tips waarmee je recruitmentmarketing slim kunt inzetten om de juiste kandidaten te werven.

1. Maak persona’s en richt je al je pijlen op jouw ideale kandidaat

Recruitment marketing is doelgericht en wordt bij uitstek individueel en sterk gepersonaliseerd ingezet. Om dit te bereiken moet je precies weten wie je zoekt. Verzamel alle noodzakelijke informatie en schets een beeld van jouw ideale kandidaat. Woonplaats, opleiding, online gedrag, voorkeuren, passies, wensen met betrekking tot baan en werkgever, breng alles wat relevant kan zijn in kaart. Het lijkt misschien een hele opgave, maar het is een inspanning die zeker enorm veel oplevert.

Als je precies weet wie jouw persona is, kun je alle recruitmentmarketing-activiteiten daarop afstemmen. Je kent nu de specifieke wensen, behoeften en verwachtingen van jouw ideale kandidaat en daarmee kun je een candidate journey inrichten die hem op het lijf geschreven is. Bij elk touchpoint kun je nu een boodschap bedenken die opvalt, aanspreekt en overtuigt.

2. Formuleer een benadering op maat voor elke afzonderlijke persona

Vaak heb je niet voldoende aan één persona. Er zijn immers verschillende doelgroepen die elk een aparte benadering verdienen. Denk bijvoorbeeld aan een supermarktketen die vakkenvullers, maar ook vestigingsmanagers werft. Elke persona heeft zijn eigen bijzonderheden en triggers. Op basis daarvan kun je voor alle persona’s een aparte campagne inzetten daar waar ze te vinden zijn. Elke persona heeft immers zijn eigen specifieke online gedrag.

Zo kun je overwegen om een campagne te lanceren op Facebook of Twitter, maar het zou heel goed kunnen dat jouw specifieke doelgroep veel beter te bereiken is op Instagram,  YouTube of op een niche website of specifiek forum. Waar het om gaat is dat je potentiële kandidaten aanspreekt op een locatie waar je in het oog springt. En dat je dat doet op een manier die hen aanspreekt en waarmee je hen een prettig gevoel bezorgt. 

Als recruitment marketeers willen we werken aan de persoonlijke relatie. Alles draait om aandacht. Natuurlijk is het verleidelijk om te denken dat je met een standaardaanpak tijd bespaart. Maar bedenk eens hoeveel tijd je verliest als je boodschap überhaupt niemand niet aanspreekt, of maakt dat een massa ongeschikte kandidaten solliciteert?

3. Besteed aandacht aan toon en uiterlijk

Wanneer je weet wie je persona is en met welke aanpak je hem het beste kunt overtuigen, is het tijd om de puntjes op de i te zetten. Het gaat niet alleen om inhoud van de boodschap, maar zeker ook om de manier waarop je deze brengt. Zoals de Fransen het zo mooi zeggen: “C’est le ton qui fait la musique”. En als net als bij muziek hebben we allemaal onze eigen voorkeuren. 

Denk bijvoorbeeld aan de verschillende generaties. Vaak hebben zij andere drijfveren en vinden zij andere dingen belangrijk in een baan en een werkgever. Zo kun je bij babyboomers inspelen op hun ervaring en de perspectieven in hun carrière. Bij digital natives als de generatie Y en Z kun je meer focussen op de vrijheid en de impact die ze hebben op het bedrijf en op de wereld. 

Ook het taalgebruik moet afgestemd zijn op je doelgroep. Jongeren, ouderen, vrouwen, mannen, verkopers, IT’ers; iedereen heeft zijn eigen taalgebruik en voorkeuren. Verdiep je in deze verschillen en houd hiermee rekening in de arbeidsmarktcommunicatie.

Natuurlijk gaat het niet alleen over taalgebruik. Ook alle visuele middelen, beelden, lettertypes, design, alles draagt bij aan het ondersteunen van de boodschap die je wilt uitdragen. 

4. Hoe zit het eigenlijk met employer branding?

Nu hoor ik je denken: hoe zit het dan met Employer Branding en de Employee Value Proposition (EVP)? Zeker, deze zijn ook enorm belangrijk. Een goede recruitment marketing strategie kan niet zonder. Toch zijn ze volledig waardeloos als je vergeet de kandidaat als uitgangspunt te nemen. 

Natuurlijk wil je vertellen hoe mooi je bedrijf is, hoe fijn het is om bij jou te werken, wat een prettige cultuur er heerst en wat goed werkgeverschap voor jou betekent. Maar als je deze boodschap puur vanuit jezelf vertelt, is de kans klein dat hij aankomt bij de juiste persoon. En dan zijn al je zorgvuldig ingezette activiteiten volledig tevergeefs geweest.

Volop kansen

We zijn het er over eens. Recruitmentmarketing biedt enorm veel kansen om snel en effectief de juiste kandidaten te vinden en te binden. Maar pas op voor gemakzucht of tunnelvisie. Alles valt of staat bij een goede start. Neem je kandidaat als uitgangspunt en zet hem in het brandpunt van al je activiteiten. En vanaf daar, gaat de rest eigenlijk vanzelf.

Wil je meer weten? Lees ons e-book en ontdek hoe denken als een marketeer je helpt om de beste mensen te werven. Happy hiring!

Download ebook