Hoe bereid je je voor op generatie Z?

Het concept generaties is erg breed. Voor veel mensen betekent het iets vaags als ‘alle mensen die rond dezelfde tijd worden geboren samen genomen’. Daar heb je niet echt iets aan. Toch reageerde het hele bedrijfsleven (op zijn zachtst gezegd) verrast toen millennials de arbeidsmarkt overnamen: ‘Wie zijn deze mensen en wat moeten we ermee?’

Met hun online expertise en interesse in tot voor kort ongehoorde termen als transparantie en feedback, hebben millennials gezorgd voor een revolutie in de arbeidsmarkt. Het duurde jaren voordat recruiters doorhadden hoe ze konden inspelen op deze groep en hen warm konden maken voor een vacature. Gedurende dit proces groeiden de millennials op en werden volwassen. Op welke manier je ze ook categoriseert of definieert, oudere millennials naderen nu de veertig, terwijl de jongsten net klaar zijn met studeren. Het ergste is: was je eindelijk gewend aan de millennials, staat de volgende generatie alweer op de stoep. En raad eens? De opvolgers van de millennials zijn weer compleet anders. Zet je schrap voor generatie Z.

Laten we eerlijk zijn: op het moment dat millennials de arbeidsmarkt bestormden, waren recruiters er nog niet klaar voor. Om te voorkomen dat ditzelfde straks gebeurt met generatie Z, moeten we ons nu al focussen op deze nieuwe generatie. Gelukkig is er nog tijd om je hierop voor te bereiden.

Wie is generatie Z?

Kort gezegd: de meerderheid van de onderzoekers ziet generatie Z als jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Op dit moment variëren ze dus in leeftijd van 9 tot 24 jaar oud. Logisch dus, dat we over hen minder weten dan over andere generaties.Wat we wel weten, is dat generatie Z volledig thuis is in de digitale wereld. Een leven zonder internet kan deze generatie Z zich niet voorstellen. Ze zijn opgegroeid met dingen zoals mobiele apparaten, touchscreens, spraakbesturing en diverse apps. Als gevolg hiervan zijn ze hypervisueel, hebben ze sterke technische vaardigheden, kunnen ze effectief multitasken en wensen ze gepersonaliseerde ervaringen. 

Wat zijn de verschillen tussen millennials en generatie Z?

Nu generatie Z meerderjarig wordt, en zich dus klaarstoomt voor de arbeidsmarkt, is het tijd om recruitment op hen te focussen. Omdat het nog steeds onduidelijk is wie ze precies zijn, is het waarschijnlijk gemakkelijker om uit te leggen wie ze níét zijn: millennials. Tussen deze twee generaties bestaan behoorlijk veel verschillen, van favoriet social-mediaplatform tot hun spanningsboog. En die verschillen hebben ook weer gevolgen voor de manier waarop bedrijven deze jongere werknemers moeten aantrekken en vervolgens tevreden kunnen houden op het werk. Voor generatie Z is er geen onderscheid tussen thuiswerken of op kantoor, of tussen face-to-face en digitaal. Ondanks hun technische blik op de wereld, wordt in de wandelgangen wel gezegd dat generatie Z juist verlangt naar verbinding en een voorkeur heeft voor persoonlijk contact. Dit in tegenstelling tot millennials met hun voorliefde voor e-mail of appen. Generatie Z’ers begrijpen beide kanten van het internet, kennen de impact van memes en cyberpesten uit de eerste hand en stellen alles wat ze tegenkomen ter discussie. Er wordt ook gezegd dat ze vanwege de effecten van de financiële crisis op hun ouders, redelijk risicomijdend zijn. Het resultaat is een generatie die geweldig is met technologie, op een gezonde manier sceptisch en extreem onafhankelijk (met het wereldwijde web binnen handbereik, hebben ze altijd ruimte gehad om alles te verkennen).

Hoe zit het met het werven van generatie Z?

Dit wetende, is het niet ondenkbaar dat generatie Z de arbeidsmarkt nog meer zal opschudden dan millennials. Geboren in het digitale tijdperk met een verlangen naar menselijke interactie, altijd bereikbaar, maar moeilijk te bereiken, voorzichtig sceptisch met een ondernemende geest en ga zo maar door. De populairste zoektermen voor vacatures van generatie Z lopen uiteen van app-ontwikkelaar tot boekenverkoper. Dit laat maar zien dat een nieuwe aanpak noodzakelijk is. Het werven van generatie Z betekent alle spelregels uit het raam gooien. De enige les die we hebben geleerd van de millennials: verwacht het onverwachte. Nu generatie Z de arbeidsmarkt betreedt, zal recruitment nogmaals op de proef gesteld worden en zullen de grenzen van personalisatie en dynamische functionaliteit moeten worden opgezocht. Een uitzonderlijke, bijna specifiek voor elke afzonderlijke kandidaat ontwikkelde ervaring zal hier een onderdeel van moeten zijn. Een omgeving die zowel uitdagend als rewarding is en ondertussen een flexibele werkervaring biedt met ruimte voor trainingen en ontwikkeling. Bij deze generatie is niets onmogelijk.

Klaar om aan de slag te gaan?

Met de Indeed Academy kun je helemaal in je eigen tijd en op je eigen manier alles leren over recruitment. Met professionele e-learnings en tipsheets ontdek je alle ins en outs van de kunst van het werven. Meld je gratis aan en breng je recruitmentproces naar het volgende niveau.