Hoe Design Thinking je kan helpen in recruitment

Dat overkomt jou weer. Ben je weken bezig geweest met een kandidaat, trekt hij zich op het laatste moment terug. Of het lukt je steeds maar niet om voldoende goede kandidaten voor te stellen aan je hiring manager. Als je betrokken bent bij het complexe proces van recruitment, dan komen deze voorbeelden je vast bekend voor.

Maar er is goed nieuws. Design Thinking zou wel eens kunnen helpen. Nog nooit van gehoord? Design Thinking is een methode waarmee je complexe problemen kunt oplossen. De methode bestaat uit de volgende stappen:

  1. Leef je diepgaand in de doelgroep in
  2. Schets een volledig beeld van het probleem
  3. Neem een breed scala aan oplossingen onder de loep
  4. Implementeer de beste oplossing, test en pas waar nodig aan
  5. Start weer van voren af aan

Fijne theorie! Maar hoe pas je dat toe in de praktijk van recruitment? In dit blog vind je 5 praktische tips hoe je meer recruitmentsucces kunt behalen met behulp van Design Thinking.

Tip 1: Personaliseer je benadering

Stel: je hebt een aantal vacatures te vervullen en een grote lijst potentiële kandidaten die je zou kunnen benaderen. Dan is het heel verleidelijk om een serie standaard e-mails af te vuren op je doelgroep. Lekker makkelijk. Maar of je daar ook je doel mee bereikt? Design Thinking gaat uit van een heel ander principe. Volgens deze methode is het belangrijk om je eerst goed in te leven in je doelgroep. Wie is precies jouw ideale kandidaat? Wat is zijn probleem? Waar is hij naar op zoek? En welke informatie heeft hij hierbij nodig? Als je dat weet, wordt ineens duidelijk dat het veranderen van baan een uiterst persoonlijke zaak is. Ineens snap je hoe belangrijk het is dat jij hem op een net zo persoonlijke wijze benadert.

Een recruiter vertelt: “Mijn allereerste opdracht was het werven van een IT-professional. Maar toen ik er een paar had benaderd, ontdekte ik dat IT’ers dagelijks worden bedolven onder de telefoontjes en berichtjes van recruiters. Meestal met standaard berichtjes en aanbiedingen die totaal niet aansluiten bij hun praktijk.” 

Dit moest anders. Om ervoor te zorgen dat zijn bericht wél opvalt, schrijft hij voortaan ultra-persoonlijke berichten. Met een intrigerende onderwerpregel en een pakkend intro. Om aansluiting te vinden met de belevingswereld van zijn kandidaten, zoekt hij altijd naar een relevant aanknopingspunt. Iets waardoor hij een persoonlijke relatie kan aangaan met de persoon in kwestie. Een voorbeeld? Aanhaken op een blog dat iemand heeft geschreven, een award die iemand heeft behaald of een diploma dat is bijgeschreven op het persoonlijk profiel.

Tip 2: Begin vanaf scratch

Bij Design Thinking valt of staat alles met het goed begrijpen van het probleem. Cruciaal daarbij is het kennen van je doelgroep. Vervolgens ga je op zoek naar oplossingen die hen helpen het probleem op te lossen. Vaak wordt Design Thinking gebruikt bij het ontwikkelen van een nieuw product, waarbij nog niet duidelijk is hoe het product precies zal werken en wie het zal willen kopen. Ook voor werkgevers kan het een eye-opener zijn om bij dit uitgangspunt te starten.

Als je dat doet, ligt er ineens een wereld aan mogelijkheden voor je open. Want het functieprofiel, is dat wel in beton gegoten? Of zouden we er eigenlijk beter aan doen de verantwoordelijkheden nog eens opnieuw te bezien. Gaan we voor fulltime, of kan parttime ook geregeld worden? En neem het kandidaatprofiel. Focussen we op het werven van ‘meer van hetzelfde’, terwijl we eigenlijk een verrijking van het team zoeken? Hebben we harde eisen op het gebied van opleiding en ervaring, of geven we de voorkeur aan het principe hire for personality, train for skills? Een frisse blik vergroot de opties en maakt keuzes helder. En hoe zit het met onze belofte? Waarom zouden kandidaten eigenlijk voor ons kiezen?

Tip 3: Ken je kandidaat

In deze tijd van schaarste hebben goede kandidaten immers de banen voor het uitzoeken. Werkgevers die alleen maar zenden en uitgaan van hun eigen wensenlijstje, vissen gegarandeerd naast het net. Luister naar je kandidaten. Ontdek waar zij warm voor lopen, wat zij belangrijk vinden in een baan en een werkgever en ga op zoek naar de aansluiting. Hoe vaak komt het nog voor: vacatureteksten die bol staan van het “wij zoeken, wij eisen”. Hoe zit het met het “wij bieden”? Of sollicitatiegesprekken waarin de werkgever onafgebroken de geschiktheid van de kandidaat test. Hoe zit het met de kandidaat? Krijgt hij voldoende kans om af te tasten of de baan en de organisatie wel bij hem past?

Tip 4: Wees creatief

Recruitment is maatwerk. Design Thinking helpt je om flexibel te denken, verschillende oplossingen te verzinnen en waar nodig bij te sturen. De beste oplossingen worden vaak gevonden door ‘out-of-the-box’ te denken en niet op te geven voordat het probleem is opgelost. Een voorbeeld? Het lukte maar niet om een kandidaat snel in te plannen voor een sollicitatieronde. De recruiter nam het heft in handen en plande een diner voor de sollicitant in met de hiring manager. Het klikte meteen en het contract werd nog diezelfde week getekend.

En over flexibel gesproken. Een perfecte kandidaat haakte bijna af, omdat zij twee kleine kinderen had en het liefst parttime wilde werken. De werkgever besloot voorzieningen te regelen die haar in staat stelde thuis te werken, zodat zij flexibeler was en haar tijd optimaal kon indelen. Ze tekende en werd een van de high-performers.

Tip 5: Gebruik bewijs bij het maken van keuzes

Recruiters en hiring managers zeggen vaak dat ze beslissen op hun ‘onderbuikgevoel’. Natuurlijk wegen ervaring en instinct mee bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Maar laat het nooit leidend zijn. Kennis is macht en het is belangrijk te weten aan welke knoppen je moet draaien als je resultaat wilt boeken. 

Design Thinking moedigt je aan om allerlei verschillende opties te bedenken, de beste te kiezen, te testen en te evalueren. Evidence based werken geeft houvast en helpt je richting te bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende vacaturetitels en omschrijvingen gebruiken en testen welke het beste scoren. Of test eens een tool waarin kandidaten die worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek zelf hun time-slot kunnen kiezen. Levert dit een betere opkomst op? En als we het toch over beter hebben: vraag jij feedback aan je sollicitanten over het sollicitatieproces? Dit geeft je verrassende inzichten en tips voor verbetering van je processen.

De beste recruiters gebruiken Design Thinking principes, ook al zijn zij zich er niet altijd van bewust. Zij verdiepen zich in de doelgroep, zoeken creatieve oplossingen, meten resultaten en passen hun aanpak aan als iets niet werkt. En jij? In hoeverre pas jij Design Thinking toe? Welke kansen zie jij voor jouw organisatie? En hoe kan Design Thinking jou helpen om sneller de juiste kandidaten voor je vacatures te vinden

Vind je nieuwe medewerker op Indeed