6 uitgangspunten voor de ultieme recruitmentstrategie

Als recruiter ben je vast sceptisch als je deze titel leest. De ultieme recruitmentstrategie, bestaat die dan? Recruitment is immers een dynamisch vak, dat meebeweegt met vraag en aanbod op de markt en afhankelijk is van allerlei grillige variabelen. Zoals torenhoge verwachtingen van hiring managers en plotseling ‘geghost’ worden door veelbelovende kandidaten. 

Recruitment is altijd in beweging. Inzichten verschuiven en behoeften veranderen. De arbeidsmarkt beweegt continu en technologische ontwikkelingen buitelen over elkaar heen. Maar dat betekent niet dat je achterover kunt leunen of met elke wind moet meewaaien. Voor wie zijn doel wil bereiken en op koers wil blijven zijn een duidelijke strategie, gestructureerde processen en een goed ingerichte funnel essentieel.

Dus, als je de ultieme recruitmentstrategie wilt formuleren, hoe pak je dat dan aan? Hiervoor zijn zes uitgangspunten van belang. Ze komen samen in twee vragen: Wat doe je en voor wie doe je het? 

Wat doe je? De drie P’s.

Laten we starten bij wat je doet. De kern van al je activiteiten wordt bepaald door de drie P’s: Personen, Processen en Producten. Wat er ook gebeurt op de markt en hoe ontwikkelingen zich ook aandienen, het is belangrijk altijd scherp te hebben wat dit betekent voor deze drie P’s.

Personen: Wie spelen er een rol in de werving? Uiteraard heb je sourcers, recruiters en hiring managers, maar een potentiële kandidaat wordt door zoveel meer personen beïnvloed. Toekomstige collega’s, ex-medewerkers, klanten. En de impact van recruitment draagt verder dan alleen de werving. Ook na de aanname zijn er vele ‘influencers’ waarmee je rekening moet houden. Bijvoorbeeld in de onboarding fase en de cruciale eerste maanden in een nieuwe baan. Wanneer je weet welke personen een rol spelen in het aantrekken en vasthouden van talent, kun je de wervingskracht van je organisatie versterken.

Processen: Hieronder verstaan we de processen die jou als recruiter helpen de juiste medewerkers te vinden en aan te trekken. Maar uiteraard ook de processen waarmee kandidaten te maken krijgen als ze bij jouw organisatie willen werken. Beschrijf deze processen in user en candidate journeys. Dit geeft je waardevolle inzichten in hoe processen zijn ingericht, de gaten die er vallen en het effect dat ze hebben. 

Vaak zijn we geneigd te denken: als het loopt, dan loopt het. Toch is het enorm waardevol om alle stappen stuk voor stuk onder de loep te nemen en te kijken waar verbeteringen mogelijk zijn. Neem bijvoorbeeld zelf de proef op de som en probeer te solliciteren bij je eigen bedrijf. Wedden dat je voor verrassingen komt te staan?

Producten: Onder producten vallen alle middelen, technologie en functionaliteiten die je inzet om je doelen te bereiken. Want hoe goed je de andere twee P’s ook voor elkaar hebt, wie niet optimaal gebruik maakt van dit onderdeel, doet zichzelf enorm te kort. Je kunt je niet voorstellen hoe vaak het voorkomt dat een gloednieuw systeem geïmplementeerd wordt, waarna vervolgens maar 20% van de functionaliteiten wordt gebruikt. Welke middelen dragen bij aan je strategie? Wat heb je absoluut nodig, en welke maken écht het verschil?

Om de drie P’s goed te benutten, neem je ze regelmatig onder de loep. Bepaal wat werkt en wat niet. Waar wil je afscheid van nemen, wat wil je bijsturen en welke nieuwe dingen wil je inzetten. Wanneer en hoe vaak je dat doet, dat bepaal je natuurlijk zelf. Maar evaluatie hoort een vast onderdeel te zijn van je strategie. 

Voor wie doe je het? De drie B’s.

Belangrijker nog dan wat je doet, is misschien wel voor wie je het eigenlijk allemaal doet. En welke impact jouw activiteiten hebben op je doelgroep. Hierbij komen we, om in het alfabet te blijven, bij 3 B’s.

Beleving van de kandidaat ofwel candidate experience. Als recruiter kan je niet om deze term heen. Logisch, de kandidaat is koning in deze tijden van schaarste aan talent. Een uiterst waardevol persoon die je op zijn hele reis vertroetelt en in de watten legt. Althans, dat zou je verwachten … 

De werkelijkheid is vaak weerbarstiger. Veel sollicitanten klagen dat ze als een nummer behandeld worden. Sommigen horen na een sollicitatie helemaal niets meer van een werkgever. Of moeten een ellenlange procedure volgen om dan tot de ontdekking te komen dat de baan toch niets voor hen is. 

Er is voor veel werkgevers nog een wereld te winnen als het gaat om het optimaliseren van de candidate journey. Of op zijn Nederlands gezegd: de reis die een kandidaat aflegt vanaf de allereerste kennismaking tot de aanname. Werkgevers die erin slagen van deze reis een feestje te maken, laten de concurrentie op de arbeidsmarkt ver achter zich. 

Oog hebben voor de wensen en verwachtingen van kandidaten, het hen zo gemakkelijk mogelijk maken, weten welke emoties een rol spelen in de verschillende fasen van het proces, onderkennen in welke touchpoints je de ‘WOW’ factor kunt toevoegen. Allemaal zaken die je inzet om kandidaten aan te trekken en aan je te binden. 

Beleving van de klant. Laat je als recruiter inspireren door je marketingcollega’s. Zo sturen zij ongetwijfeld op klanttevredenheid. Doe jij dat ook op kandidaattevredenheid? Weet jij überhaupt hoe sollicitanten het proces ervaren? En met welke indruk zij achterblijven nadat je hen hebt afgewezen voor een geambieerde functie? Onderzoek welke technieken marketeers inzetten om klanten aan te trekken en aan zich te binden. Wie zich verdiept in de moderne marketingtechnieken krijgt volop inspiratie om dit ook toe te passen in recruitment. 

Beleving van de recruiter. Wie met plezier werkt, heeft meer succes. Dat geldt ook voor jou als recruiter. Het is dan ook jouw taak om na te gaan hoe je jouw eigen beleving kunt verbeteren. Neem regelmatig de tijd om stil te staan bij de vraag hoe jij een feestje kunt maken van je werk. 

Wat maakt jouw baan leuker, eenvoudiger, effectiever, uitdagender? Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Hoe beter je je processen inricht, de juiste middelen inzet en technologie voor je laat werken, hoe meer tijd jij over hebt voor de écht leuke dingen van je vak. Wissel ervaringen uit met vakgenoten, volg de ontwikkelingen in de markt en laat je inspireren door trainingen, podcasts en workshops. 

Neem je recruitmentstrategie regelmatig onder de loep. Gebruik de drie P’s en de drie B’s als uitgangspunt. Je krijgt hierdoor van links, van rechts, van binnen en van buiten inspiratie om als recruiter efficiënter, effectiever en met meer plezier te werken. Succes!

Vind je nieuwe medewerker op Indeed