Pensioenregeling belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde bij het aantrekken van nieuwe medewerkers

Het aantrekken van goed personeel wordt voor werkgevers steeds lastiger. Het aantal openstaande vacatures stijgt en de werkloosheid daalt. Het gevolg? Talent is schaars en op de arbeidsmarkt zijn veel ‘kapers op de kust’. In deze tijden van krapte moeten werkgevers laten zien wat ze te bieden hebben om kandidaten ervan te overtuigen om bij hun organisatie te solliciteren.

Hoe pak je dat aan? Een goed salaris alleen geeft al lang niet meer de doorslag. Wat trekt werkzoekenden over de streep? Indeed deed een grootschalig onderzoek. Hierin analyseerden we duizenden vacatureteksten en ondervroegen we werkgevers en werknemers. We ontdekten een aantal opvallende zaken. 

93% van de werkenden vindt pensioen een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde

Nederlanders houden van zekerheid. Vooral als het gaat om werk en inkomen. Salaris is belangrijk, maar er is meer. In ons onderzoek gaf maar liefst 93 procent van de werkenden aan het belangrijk te vinden dat de werkgever een pensioenregeling aanbiedt. Kennelijk blijft Nederland een pensioenland, zelfs nu dekkingsgraden en pensioenfondsen onder druk staan. Werknemers willen graag kunnen sparen en zekerheid opbouwen voor later. 

Ook belangrijke pullfactoren: reiskostenvergoeding (85%) en studieregeling (83%)

Van alle secundaire arbeidsvoorwaarden, staat de pensioenregeling met stip op nummer één, niet alleen bij werknemers, maar ook bij werkgevers. Op nummer twee staat een vergoeding voor reiskosten, op de voet gevolgd door scholing- en studieregelingen. 

Opvallend is dat werknemers in het onderzoek een top 10 van secundaire arbeidsvoorwaarden opstellen die vrijwel uitsluitend bestaat uit financiële en verlofgerelateerde arbeidsvoorwaarden. Werkgevers daarentegen noemen ook sociale aangelegenheden als het organiseren van bedrijfsuitjes als uiterst belangrijk (69%). 

Pensioen wordt vaak gebruikt als trekpleister in vacatureteksten 

Het belang van een goede pensioenvoorziening wordt op de arbeidsmarkt inmiddels breed erkend. Inmiddels biedt 57% van alle werkgevers in Nederland haar medewerkers een pensioenregeling. Blijkbaar realiseren steeds meer werkgevers zich dat een pensioenregeling voor kandidaten een belangrijke pull factor is in de zoektocht naar een (andere) baan. Velen zetten deze voorziening actief in de werving in en hun aantal stijgt. Tussen 2017 en 2019 nam het totaal aan vacatures waarin een pensioenregeling genoemd wordt met bijna zestig procent toe. 

Ook zien we dat een reiskostenvergoeding (+66%) en de aanwezigheid van een, duurzaam, fietsplan (+57%) steeds vaker worden vermeld in vacatureteksten. 

Verleiden met vacatureteksten 

Daarmee komen we terug bij de allereerste vraag. Hoe kan je als werkgever werkzoekenden ervan overtuigen om bij jouw organisatie te solliciteren. Welk baanaanbod trekt talent over de streep? Vacatureteksten spelen hierin vanzelfsprekend een belangrijke rol. Vaak komen kandidaten immers via vacatureteksten voor de eerste keer in aanraking met de baan en de werkgever. 

Het is dan ook belangrijk om in de vacaturetekst de juiste boodschap te communiceren. Een tekst waarin je een aanbod doet dat naadloos aansluit op de behoeften en verwachtingen van jouw ideale kandidaat. Al eerder kwamen belangrijke pullfactoren aan de orde in de vorm van een top 10 van secundaire arbeidsvoorwaarden die werknemers belangrijk vinden bij een werkgever. Het spreekt voor zich dat je deze pullfactoren wilt inzetten in je werving. Toch is er een belangrijke maar.

Wie is jouw ideale kandidaat?

Dit is de vraag die elke hiring manager en elke recruiter zich altijd voor ogen moet houden. Regel één in de (recruitment)marketing: ken je doelgroep. Wie wil je eigenlijk precies binnenhalen? Het kan best zijn dat 93% van alle werkenden in Nederland een fijne pensioenregeling de allerbelangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde vindt, maar vindt jouw ideale kandidaat kandidaat dat ook? 

Misschien tellen bij hem zaken als zingeving, bedrijfscultuur en sociale interactie met collega’s wel vele malen zwaarder. Het is belangrijk om je bij het schrijven van vacatureteksten altijd goed te realiseren voor wie je schrijft en wat je wilt bereiken. Je hoeft immers niet alle werkzoekenden te overtuigen? Het gaat jou om die ene kandidaat die het allerbest past bij jouw organisatie en de openstaande vacature. 

Hoe schaars talent misschien ook is, met de juiste focus, gerichte recruitment marketingtechnieken en een aansprekende boodschap lukt het je vast en zeker om talent te vinden en aan je te binden.

Succes!

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek analyseerde Indeed duizenden vacatures uit ‘s werelds nummer 1 vacaturedatabank* op het aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden. Bovendien werden meer dan duizend werknemers en vijfhonderd werkgevers gevraagd naar hun voorkeuren op dit gebied.

* =comScore, totaal aantal bezoeken, maart 2019