Samen ertegenaan: Indeed reageert op het coronavirus

In de recente geschiedenis stonden we nooit eerder voor zo’n uitdaging als nu met het coronavirus. Wie had zich een paar weken geleden deze huidige situatie kunnen voorstellen, met gesloten grenzen, steden en zelfs hele landen in lockdown en heel veel mensen die zich zorgen maken over hun baan en hun bedrijf?

De situatie verandert per minuut, en niemand weet hoelang dit allemaal gaat duren. Bedrijven, overheden, het onderwijs – voor iedereen verandert het dagelijks leven en er bestaan geen voorbeelden of modellen op basis waarvan we beslissingen kunnen nemen. En naarmate het coronavirus zich verspreidt, komen er almaar nieuwe uitdagingen bij.

Het is duidelijk dat we samen, als een gemeenschap, oplossingen moeten vinden om het virus effectief te bestrijden. In deze blog lees je welke stappen wij bij Indeed genomen hebben. Zo kunnen we van elkaar leren bij het nemen van de benodigde beslissingen om ons leven en ons werk zoveel mogelijk door te laten gaan. Ieders bijdrage telt, meer dan ooit.

De overstap naar honderd procent thuiswerken

Bij Indeed werd de eerste stap gezet op 7 februari, een aantal uur nadat we hoorden dat een familielid van collega in Singapore mogelijk besmet was met het coronavirus. Uit voorzorg sloten we onze twee kantoren in Singapore en vroegen we alle werknemers daar thuis te werken tot de 24e. Daarnaast deelden we informatie over welke symptomen onze medewerkers  in de gaten moesten houden en riepen we een e-mailadres in het leven voor communicatie hierover.

Naarmate de situatie veranderde, veranderde onze reactie mee. We zijn een internationaal bedrijf en we realiseren ons dat het risico van blootstelling aan corona  alleen maar toeneemt als mensen van het ene kantoor naar het andere gaan. Daarom vroegen we eerst bepaalde werknemers om thuis te werken, beperkten we zakelijke reizen en annuleerden we alle door Indeed gehoste events die de komende tijd op de agenda stonden. Vervolgens droegen we werknemers in Sydney en Dublin op om thuis te werken. Op 3 maart – toen het coronavirus zich over de wereld begon te verspreiden – namen we een grote beslissing. We mailden alle tienduizend werknemers en vertelden hen dat ze thuis moesten werken.

Dat was geen makkelijke beslissing. Onder onze werknemers waren er nog geen bevestigde gevallen van COVID-19 en we beseften dat het voor veel teams en individuen die niet gewend waren aan thuiswerken een uitdaging zou zijn. Daarnaast moesten we snelle, maar heel complexe beslissingen nemen, zodat we onze bedrijfsvoering konden laten doorgaan en zowel werkzoekenden als werkgevers konden blijven ondersteunen.

Toch wisten we dat we het juiste deden: de veiligheid en gezondheid van onze werknemers was de beslissende factor in alle beslissingen die we namen omtrent COVID-19. Sinds dat moment volgden vele andere bedrijven in hun thuiswerkbeleid. Sterker nog, in die week werkten er meer mensen op afstand dan ooit tevoren. Samen creëerden we een groot experiment: hoe zorgen we dat dit werkt op zo’n gigantisch grote schaal?

Zo ondersteunen we werknemers tijdens deze periode

Net zoals iedereen zoeken we nog steeds uit hoe we onder deze nieuwe omstandigheden kunnen zakendoen. We moeten antwoorden vinden op vragen die nog nooit naar voren gekomen zijn. Zoals: hoe veranderen we onze IT-support van de ene op de andere dag van grotendeels persoonlijke dienstverlening in een virtueel systeem? Hoe zorgen we ervoor dat we de juiste infrastructuur op poten hebben om de toename van het aantal virtuele vergaderingen te ondersteunen? En dan zijn er ook nog andere, doodeenvoudige maar belangrijke vragen, zoals: wie leegt de brievenbus op kantoor als iedereen thuiszit?

Ondertussen hebben we verschillende praktische maatregelen genomen om ons personeel te ondersteunen. Denk aan het versturen van continue, open en transparante e-mailupdates over het coronavirus en het verlenen van toegang aan werknemers tot ons Employee Assistance Program, voor als ze zich bijvoorbeeld afgezonderd voelen en met iemand willen praten over hun ervaring. Verder hebben we onlangs een onkostenvergoeding geïntroduceerd, zodat werknemers ook thuis een comfortabele werkplek kunnen creëren.

Indeed blijft via al zijn kanalen hulp in verschillende vormen bieden, zodat werkzoekenden werk kunnen blijven vinden en werkgevers kunnen blijven werven.

Welke baan of sector ook, we zoeken allemaal naar oplossingen

We zijn ons er natuurlijk terdege van bewust dat het voor ons als technologiebedrijf makkelijker is dan voor sommige andere bedrijven om draaiende te blijven in een volledig versnipperde werkomgeving. Iedereen doet dan ook wat hij kan, ongeacht de baan die hij heeft of de sector waarin hij werkt. Scholen, kinderdagverblijven en veel universiteiten zijn gesloten om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, waarvan vele de lessen online voortzetten. Eet- en drinkgelegenheden zijn door de overheid verplicht om dicht te gaan en ook steeds meer winkels besluiten hun deuren te sluiten of in ieder geval hun openingstijden te verkorten. De reisbranche nam eveneens maatregelen. Zo kondigde Airbnb aan dat gebruikers als gevolg van het coronavirus hun reservering kosteloos kunnen annuleren en willen ANVR en garantiefonds SGR een ‘Corona-voucher’ aanbieden aan reizigers om te voorkomen dat reisorganisaties in de financiële problemen komen.

Nu iedereen gezamenlijk naar nieuwe manieren zoekt om productief te blijven en elkaar te helpen, is het goed het grote plaatje niet uit het oog te verliezen: hoe nauw verbonden we zijn, hoe we op elkaar vertrouwen en hoe het succes van het collectief afhankelijk is van het werk van vele mensen. Samen kunnen we dit aan!

Paul Wolfe is SVP van Human Resources bij Indeed.