De juiste toon kiezen: je employer brand-strategie tijdens de coronacrisis

Het coronavirus heeft het werk van veel bedrijven stilgelegd. Terwijl bedrijven zoals Amazon en Picnic in het nieuws komen met hun uitbreidingsplannen, is de toekomst van andere bedrijven onzeker. Niet weten wat de toekomst brengt, kan frustrerend en zenuwslopend zijn.

Elke werkgever zal tijdens de crisis beslissingen nemen die bij zijn of haar specifieke situatie passen. Maar ongeacht of je in staat bent om nieuwe mensen aan te nemen of bezig bent de volgende stappen te plannen, het blijft belangrijk dat werkgevers en werkzoekenden relaties opbouwen en onderhouden. Er zijn wel degelijk stappen die je kunt ondernemen om de situatie in real time aan te pakken en om je voor te bereiden op de periode na corona. 

Laten we eens kijken hoe je dat kunt doen en hoe je communicatie je employer brand beïnvloedt. 

De situatie is anders dan anders

Iedere dag wordt onze inbox overladen met marketing- en verkoopmails; daar heeft het coronavirus helaas niets aan veranderd. Wij zijn in ieder geval al heel wat tenenkrommende dingen tegengekomen. Van oppervlakkige mails waarin wordt gedaan alsof er niets is veranderd tot onhandige mails waarin wordt getracht de crisis voor eigen gewin uit te buiten. 

Als het jouw taak is om mensen aan te nemen, dan is het belangrijk dat je de juiste toon aanslaat. Je employer brand is immers een investering. Ook al verander je je employer brand-strategie misschien een enkele keer, het gaat uiteindelijk om de lange termijn. Wat kandidaten of medewerkers vandaag te zien krijgen, kan hun mening nog maandenlang beïnvloeden.

Als je de huidige werkomgeving en beperkingen ontkent, kan dit een negatieve reactie uitlokken bij kandidaten en medewerkers. Vraag je dus eerst af of je communicatie in het huidige klimaat lomp kan overkomen. Houd daarbij je social media, website en bedrijfspagina in de gaten en verwijder ongepaste dingen.

Spreek al je doelgroepen aan

Verplaats jezelf in de positie van al je doelgroepen. Bedenk hoe je je merkplatform kunt gebruiken om mensen in nood te helpen. Mensen in allerhande situaties krijgen je berichten te zien. Spreken jouw berichten al deze mensen aan? Ongeacht of je nu of in de toekomst wilt uitbreiden, de regels zijn hetzelfde.

Houd de volgende categorieën kandidaten en medewerkers in je achterhoofd:

    • Mensen die vanwege een bedrijfsreorganisatie of uit noodzaak zijn ontslagen of met onbetaald verlof zijn gestuurd.
    • Mensen die thuis zitten met betaald verlof volgens de NOW-regeling of werktijdverkorting. 
    • Mensen die al langer van plan waren om van baan te veranderen en nu ineens tijd hebben om dat ook daadwerkelijk te doen.
    • Mensen die naar andere bedrijven aan het kijken zijn, omdat ze vinden dat hun werkgever de situatie niet serieus neemt.

Ook als je nu geen nieuwe mensen kunt aannemen, lukt dat in de toekomst misschien wel. En kandidaten delen informatie met elkaar over hoe ze worden behandeld

Vertel je verhaal

Wees niet bang om de crisis te erkennen en om te delen hoe jouw bedrijf ermee omgaat. Vertel je verhaal via social media, blogs of op je Bedrijfspagina. Dit is een kans om de veerkracht en waarden van je bedrijf te delen en om te laten zien wat jouw bedrijf doet als het erop aankomt. 

Bij Indeed hebben we snel een informatieplatform gelanceerd waar werkzoekenden in deze moeilijke tijden terecht kunnen. Sommige detailhandelaars hebben hun verhoogde winst gebruikt om andere organisaties te helpen in deze crisis. Een paar maanden geleden kampte Australië met ernstige bosbranden. Sommige werkgevers, zoals Johnson & Johnson, besloten hier wat mee te doen en gebruikten het platform van hun employer brand om deze crisis te bespreken en om te laten zien wat zij als bedrijf doen voor het openbaar belang. 

Dus wat doen jij en je medewerkers? Vertel je vertaal en wees daarbij duidelijk, eerlijk, en hulpvaardig. 

Blijf in gesprek

Tegenwoordig hebben zowel medewerkers als kandidaten de mogelijkheid om hun verhaal te doen in reviews op externe websites. Het is nu belangrijker dan ooit om te reageren op de reviews die mensen op je Indeed-bedrijfspagina plaatsen. 

We leven in moeilijke, stressvolle tijden. Het is dan ook zaak dat er iemand reageert op reviews van mensen die op onbetaald verlof zijn gestuurd of hun baan hebben verloren.  

Allereerst natuurlijk omdat dat wel zo fatsoenlijk is en ten tweede omdat je daarmee je bedrijfsreputatie handhaaft. Radiostilte of onverschilligheid zijn nooit goed, maar nu al helemaal niet. Reageer dus altijd en toon empathie, zelfs als dat moeilijk is. Als kandidaten zien dat je waarde hecht aan je medewerkers, zul je nu en in de toekomst minder moeite hebben om talent aan te trekken.

Houd talent warm

Wees transparant. Als je nog steeds nieuwe medewerkers aanneemt of netwerkt met talenten, laat kandidaten dan weten of (a) de reactiesnelheid lager zal worden door de huidige werkomstandigheden en (b) of ze in aanmerking komen voor toekomstige functies als er momenteel geen openstaande vacatures zijn. 

De voornaamste klacht die kandidaten over werkgevers hebben, is het zogenaamde zwarte gat: de ervaring dat ze geen enkele reactie ontvangen op hun sollicitatie. 

Het kan lastig zijn om op elke sollicitatie te reageren, maar daarmee laat je zien dat je het waardeert dat sollicitanten de tijd en moeite hebben genomen om je te benaderen. 

Kandidaten vertellen anderen over hun ervaringen met jouw bedrijf. Zorg er dus voor dat je hartelijkheid, hulpvaardigheid en medeleven uitstraalt.

Bekijk wat je opties zijn 

Denk tot slot niet alleen na over de toon van je berichten, maar ook over welke opties je tot je beschikking hebt. 

Heb je vacatures voor werk dat mensen thuis kunnen doen? Indeed houdt traffic voor vacatures in de gaten en heeft gemerkt dat werkzoekenden meer zoeken op termen zoals ‘thuiswerken’ en ‘werken op afstand’, terwijl werkgevers een beetje achterlopen op dit gebied. Geef in je vacatures dus aan dat thuiswerken mogelijk is. Daarnaast hebben we gemerkt dat er veel interesse is voor winkels die onlangs hebben aangekondigd dat ze meer mensen willen aannemen

Zorg ervoor dat werkzoekenden toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben. Indeed staat gedurende de hele coronacrisis voor je klaar, hoelang deze ook mag duren. Veel van de communicatievormen die we hebben besproken, zijn gratis en zonder langdurige contractuele verplichtingen verkrijgbaar. Je kunt informatie over je bedrijf via vacatureplaatsingen of je bedrijfspagina zichtbaar maken voor kandidaten. Zo bereik je de kandidaten die je nu nodig hebt en blijf je in contact met de kandidaten die je in de toekomst nodig hebt.