Ghosting: dit zit erachter en zo kun je het voorkomen

Wil je iets weten? Vraag er dan gewoon naar. Met die gedachte in het achterhoofd gingen we op onderzoek uit naar de redenen voor ghosting. Hoe komt het dat sommige kandidaten ineens afhaken middenin het sollicitatieproces? En waarom zullen anderen je nooit ghosten

Zoals uit eerder onderzoek al blijkt, wordt 83% van de werkgevers wel eens geconfronteerd met ghosting. Wat is de oorzaak van dit verschijnsel? Wat denken werkzoekenden nu écht als ze besluiten plotseling niets meer van zich te laten horen. En waarom vertoont lang niet iedereen dit gedrag? 

Om het verschijnsel ghosting beter te begrijpen, vroegen we 250 werkzoekenden naar hun beweegredenen. Waarom haakten zij wel of juist niet af tijdens een sollicitatieproces? Gebeurt ghosten bewust? Is het een krachtig signaal of simpelweg ontwijkingsgedrag?

Dit zijn de 7 belangrijkste redenen waarom kandidaten het laten afweten:

#1 “Werkgevers ghosten mij zo vaak, dus waarom niet andersom?” 

Volgens sommige kandidaten die we spraken, is het normaal om te ghosten. Oog om oog, tand om tand, zo lijkt het. Werkgevers kunnen er namelijk ook wat van. Veel kandidaten zeggen na een sollicitatie in een zwart gat te zijn beland. Werkgevers reageren extreem laat – of zelfs helemaal niet.

“Werkgevers ghosten mij zo vaak”, zegt een kandidaat. “Als zij het doen, waarom ik dan niet?” Uit onderzoek van Indeed blijkt dat dit een van de belangrijkste argumenten is voor ghosten. Zelfs kandidaten die zelf nooit ghosten, klagen over de dubbele moraal bij werkgevers. “Ik heb nog nooit niets van me laten horen”, vertelt een andere kandidaat, “maar zelf trek ik altijd aan het kortste eind.”

Dit is een duidelijk signaal aan werkgevers: je krijgt wat je verdient. Werkzoekenden worden vaak geconfronteerd met recruiters die het plotseling laten afweten. En reken maar dat ze dit doorvertellen.

“Het is me al zo vaak gebeurd”, klaagt een ander. “Het is alsof ik na het sollicitatiegesprek ineens niet meer bestond.”

Kandidaten geven aan in alle fasen van het sollicitatieproces te zijn geghost, van hiring managers die niet komen opdagen bij een sollicitatiegesprek tot niets horen na een sollicitatie.

Iemand vertelde zelfs dat hij ineens niets meer hoorde, nadat hem al verteld was dat hij was aangenomen. “Ik tekende de arbeidsovereenkomst, stuurde alle documenten in en deed zelfs al wat trainingen. Maar ik ben nooit meer teruggebeld wanneer ik kon beginnen.”

#2 Ellenlange sollicitatieprocedure kan reden zijn voor ghosting

Er zijn uiteenlopende redenen waarom werkzoekenden afhaken. Het is dus zaak om deze te leren kennen en er iets aan te doen. Sommige variabelen hebben recruiters niet in de hand, zoals salaris, secundaire arbeidsvoorwaarden en reisafstand. Maar tot onze verrassing gaf bijna een kwart van de ghosters aan dat ze het wel eens lieten afweten omdat het sollicitatieproces zo lang duurde!

“Als je een baan zoekt”, zei een van de kandidaten, “ga je natuurlijk niet zitten wachten tot werkgevers eindelijk een beslissing hebben genomen.” Een ander verklaarde zijn ghosting zo: “Tegen de tijd dat ze eindelijk reageerden, was ik al lang ergens anders aan de slag.”

#3 Geen match met de bedrijfscultuur zorgt ervoor dat kandidaten afhaken

Wie een andere baan zoekt, wil zeker weten dat hij goed past bij de baan en de werkgever. Sommigen ghosten omdat ze er tijdens de voorbereiding of de interviews achter komen dat ze geen goede match hebben met de bedrijfscultuur. Soms spreken ze zelfs over deal-breakers als opdringerige recruiters, negatieve reviews over de werkgever of onbeschofte hiring managers. 

Een kandidaat legt uit: “Als ik niets meer van me laat horen na een sollicitatiegesprek, is dat meestal omdat ik nieuwe dingen hebt ontdekt, bijvoorbeeld een slechte sfeer of een bedrijfscultuur die niet bij me past.” Anderen hebben meer ongrijpbare redenen, zoals iemand zei”: Het voelde ineens niet meer zo goed om daar te gaan werken.”

#4 Een niet passend aanbod vergroot de kans op ghosting 

Als kandidaten zwaar teleurgesteld worden in het aanbod, zijn ze sneller geneigd niets meer van zich te laten horen. Bijvoorbeeld als de baan niet aantrekkelijk of ver beneden hun niveau blijkt. 

“Ik heb hard gewerkt voor mijn diploma’s en heb jaren gewerkt om op dit niveau te komen. Als ik word uitgenodigd voor een gesprek, ga ik ervan uit dat deze aansluit op mijn kwaliteiten”, licht een ervaren professional toe. “Als dat niet zo blijkt te zijn, is dat teleurstellend. Dan heb ik weinig zin om er verder nog tijd in te steken.” 

#5 Samenloop van omstandigheden

Soms zijn sollicitanten helemaal niet van plan om niets meer van zich te laten horen, maar soms gebeurt het gewoon. “Het ging per ongeluk. Ik had gesolliciteerd en werd uitgenodigd voor een gesprek. Toen werd mijn dochter ziek en vergat ik helemaal de afspraak af te zeggen.” Velen noemen als reden ook de tijdsinvestering en de druk die solliciteren met zich meebrengt. Zeker als je ook nog een baan, een gezin en een rijk sociaal leven hebt. Bovendien hebben vele kandidaten meerdere sollicitaties tegelijkertijd lopen. 

#6 Rigiditeit van werkgevers

Een veelgehoorde reden van ghosting is het gebrek aan begrip en flexibiliteit van recruiters. Zo gaf een kandidaat aan dat zij afhaakte omdat ze minder dan 24 uur van tevoren een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek ontving. “Het was ook nog eens anderhalf uur rijden. Dat kreeg ik echt niet op zo korte termijn geregeld. Toen ze vroeg of het wat later kon, was daar geen ruimte voor. Dus kwam ik gewoon niet opdagen. En daar heb ik eigenlijk ook helemaal geen spijt van.”

#7 Angst voor de gevolgen

Sommige kandidaten vertelden afspraken te hebben afgezegd of laten lopen omdat ze niet onder werktijd wilden solliciteren. Zeker niet omdat ze niet zeker wisten of ze de baan wel zouden krijgen. Anderen waren bang dat bekend zou worden dat ze op zoek waren naar een andere baan en wilden hun vaste aanstelling of hun carrière niet in gevaar brengen.

‘t Is maar hoe je het bekijkt …

Verrassend genoeg blijken kandidaten verschillende gradaties te onderscheiden in ghosting. Iemand gebruikt bijvoorbeeld de term ‘valreep-ghosting’: wachten tot het allerlaatste moment en pas dan een berichtje sturen dat je niet kunt komen. In principe heb je dan wel iets laten horen, maar grote kans dat betrokkenen het bericht te laat ontvangen.

Ook al hebben kandidaten het gevoel dat ghosting erbij hoort, toch lijkt er een gedragscode te zijn. Eerlijkheid blijkt een belangrijke factor. Een andere kandidaat beaamt: “Mijn gouden regel is: als werkgevers niet geghost willen worden, moeten ze eerlijk zijn en alle kandidaten met respect behandelen.” Als dit niet het geval is, voelen kandidaten zich in het algemeen niet schuldig als zij de communicatie met werkgevers plots beëindigen. 

Waarom kandidaten zelf nooit zouden ghosten

Gelukkig is ghosting nog steeds eerder uitzondering dan gewoonte. Lang niet alle kandidaten doen het en velen van hen zeggen het niet slim en niet acceptabel te vinden. Hieronder volgt een aantal veel gehoorde redenen waarom kandidaten vinden dat ghosting niet wenselijk is.

#1 Ghosten, dat doe je gewoon niet

Veel kandidaten die zelf nooit ghosten, hebben hierover een duidelijke mening. “Natuurlijk is het ongemakkelijk om een werkgever te vertellen dat je van je sollicitatie afziet. Maar simpelweg niets meer van je laten horen, dat doe je gewoon niet”, zei een ander. “Het is onprofessioneel en het kan je carrière en je persoonlijke reputatie schaden.”

#2 Spijt

Sommige werkzoekenden die hun toevlucht hebben genomen tot ghosting hebben hiervan veel spijt. “Ik heb het onlangs een keertje gedaan en ik heb er een heel slecht gevoel over. Dat ga ik nooit meer doen”, vertelde een kandidaat. 

#3 Wie weet wat de toekomst brengt

Veel kandidaten houden in hun gedrag rekening met de gevolgen van ghosting voor hun carrière. De wereld is klein en tijden veranderen. “Misschien kom je de recruiter of hiring manager later nog tegen en je weet nooit welke kansen er in de toekomst ontstaan. Dus waarom zou je schepen achter je verbranden door een slechte indruk achter te laten?”, zei een sollicitant.

#4 Het goede voorbeeld geven

Een van de tegenstanders van ghosting verwoordde het zo: “Het is natuurlijk heel gemakkelijk om gewoonweg niets meer van je te laten horen. Maar ik bedenk me altijd hoe erg ik het zelf zou vinden als mij dat zou overkomen. Dus behandel ik iedereen met het respect dat ik zelf ook graag zou ontvangen. Dat voelt nu eenmaal het beste. Bovendien is het een mooi signaal naar werkgevers om hetzelfde te doen.” Vooral professionals die zelf ‘aan de andere kant van de tafel’ hebben gezeten, laten zich veelal leiden door dit soort overwegingen.

Solliciteren was nog nooit zo gemakkelijk

Ghosting heeft meer om het lijf dan je op het eerste gezicht zou denken. Werkzoekenden laten om uiteenlopende redenen plotseling niets meer van zich horen. Vaak voelt dat als volkomen terecht. Bijvoorbeeld als ze het gevoel hebben niet serieus te worden genomen of niet respectvol benaderd te worden. Soms gebeurt ghosting per ongeluk of is het gewoon de weg van de minste weerstand. Een gemakkelijke manier om een confrontatie uit de weg te gaan. 

Dankzij moderne technologie kunnen kandidaten heel laagdrempelig op zoek gaan naar een baan. En het is voor recruiters nog nooit zo gemakkelijk geweest om een vacature onder brede groepen werkzoekenden te promoten. Kandidaten kunnen vaak met één druk op de knop solliciteren. Dit heeft het hele proces van solliciteren veranderd. Maar zo eenvoudig als je kunt solliciteren, zo gemakkelijk blijken kandidaten ook weer uit het sollicitatieproces te stappen. 

Voor werkgevers is het goed om zich te realiseren dat werkzoekenden allerlei verschillende redenen kunnen hebben om af te zien van solliciteren. Niet alleen aan het begin en aan het eind, maar tijdens elke fase in het recruitmentproces loop je kans waardevolle kandidaten kwijt te raken. Verdiep je in hun beweegredenen, behoeften en emoties. En ga er niet naar raden – vraag er simpelweg naar. Integreer het verzamelen van feedback in je complete recruitmentproces. Ga het gesprek aan, meet de kandidaatbeleving en pas je strategie aan op je bevindingen.

Succes!

Een indrukwekkende candidate experience realiseren?

Meld je gratis aan op de Indeed Academy en word een expert op het gebied van recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.Volg een complete module of kies een onderwerp waarover je nu direct meer wilt weten. Ontdek hier het grote aanbod aan e-learnings en tipsheets.