Hoe online recruitment het draaiboek van bedrijven opnieuw vormgeeft

Man looks at jobs on laptop

Ondanks de huidige onzekere economische tijden, zijn veel ondernemingen nog steeds veel medewerkers aan het werven, die ze ook snel nodig hebben. Hoewel de restaurants wederom gesloten worden zijn winkels en sportscholen weer open en in deze sectoren past men zich aan aan de nieuwe situatie. Hierdoor zien we een toenemende vraag naar specifieke functies. Bedrijven die actief zijn in de e-commerce en logistiek hebben het drukker dan ooit en bereiden zich al voor op de kerstaankopen. Andere bedrijven proberen de situatie te benutten om hooggekwalificeerde medewerkers aan te kunnen trekken.  

In welke bedrijfstak je ook zit, het bestaande recruitmentdraaiboek zal waarschijnlijk herschreven moeten worden voor de grootste verandering van 2020: online recruitment.

Online recruitment helpt de risico’s op blootstelling aan het het coronavirus te beperken. Zo kunnen werkgevers die veel nieuwe mensen nodig hebben kandidaten op een veiligere manier screenen, inplannen en interviewen. Maar liefst 86% van alle ondernemingen gebruikt nu virtuele technologieën om nieuw talent te werven, zo blijkt uit een peiling van Gartner uit April 2020 onder HR-leiders.  

Online sollicitatiedag groot succes voor Ipse de Bruggen 

Indeed is eerder dit jaar begonnen met het uitrollen van Virtual Hiring Events.

Deze nieuwe tool zorgt ervoor dat sollicitatiegesprekken niet per se op een specifieke fysieke locatie hoeven plaats te vinden. Bedrijven kunnen vooraf screeningsvragen instellen om zeker te weten dat alle sollicitanten aan de basiskwalificaties voldoen, sollicitatiegesprekken inplannen en voeren, en meerdere mensen een baan aanbieden.

Voor zorginstelling Ipse de Bruggen kwam Virtual Hiring Events op het juiste moment op de markt. Het bedrijf besloot direct een pilot te doen. Dennis Greven, recruiter van Ipse de Bruggen zegt: “Als gevolg van de maatregelen rondom COVID-19 moesten we afzien van onze recruitment-evenementen op locatie. Toen Indeed ons wees op Virtual Hiring Events kwam dat dan ook precies op het juiste moment. We deden een pilot die onze verwachtingen overtrof! Een prettig proces, 100% opkomst en een groot aantal geschikte en oprecht geïnteresseerde kandidaten.” 

Voordelen van online recruitment

Dankzij digitale tools en platforms worden gezondheidsrisico’s tot een minimum beperkt. Fysieke ontmoetingen, een vanzelfsprekend onderdeel van elke sollicitatieprocedure, zijn praktisch overbodig geworden. Andere voordelen zijn: 

  • Meer efficiëntie voor kandidaten en recruitmentprofessionals. Recruiters en hiring managers kunnen meer sollicitatiegesprekken voeren met meer kandidaten in minder tijd, waardoor het recruitmentproces sneller verloopt en potentieel betere resultaten oplevert. Tools als virtuele carrièrebeurzen, online assessments en virtuele proefperiodes helpen werkgevers om sollicitatiegesprekken en de screening van kandidaten efficiënter en grootschalig af te handelen.
  • Lagere cost-per-hire. Doordat de werving en onboarding van nieuwe medewerkers minder lang duurt, wordt je algemene cost-per-hire ook lager. Als je bepaalde handmatige taken, zoals het inplannen van sollicitatiegesprekken, weet te automatiseren, zijn recruiters minder tijd kwijt aan recruitmentwerkzaamheden.
  • Grotere kandidatenpool. Online recruitment biedt werkgevers de kans ook kandidaten voor tijdelijk werk op afstand, zoals klantenservice, te overwegen omdat de gebruikelijke geografische beperkingen geen rol spelen. Als je callcentermedewerkers vanuit huis kunnen werken, kun je ook zoeken naar kandidaten die wat verder weg wonen en zo je talentpool vergroten.
  • Minder ghosting. Toen de werkloosheid nog laag was en er nog veel concurrentie was op de arbeidsmarkt, gebeurde het vaak dat sollicitanten niets meer van zich lieten horen (ghosting). Uit een rapport van Indeed uit 2019 bleek dat 83% van de bedrijven weleens had meegemaakt dat kandidaten niet kwamen opdagen bij een sollicitatiegesprek of dat nieuwe medewerkers niet kwamen opdagen op hun eerste werkdag. 

Online recruitmenttechnologie kan dit helpen voorkomen door de eerste communicatie (zoals afspraakbevestigingen) tussen sollicitanten, en hiring managers en recruiters te automatiseren en stroomlijnen. En doordat online recruitment kandidaten ook minder tijd en moeite kost, hebben recruiters aangegeven nu minder last van ghosting te hebben. (In juni en juli 2020 heeft Indeed een wereldwijd onderzoeksproject uitgevoerd, waarbij 26 recruitmentprofessionals in de VS, Canada, het VK, Frankrijk en Nederland gevraagd werd hoe de coronacrisis het proces voor de werving van talent veranderd heeft.)

  • Betere panels voor sollicitatiegesprekken. In bepaalde gevallen, zeker als het om hogere functies gaat, kan het nodig zijn om meerdere mensen vragen te laten stellen bij een sollicitatiegesprek. Een gevarieerd panel met de meest geschikte personen is gemakkelijker virtueel samen te stellen als iedereen op afstand werkt, en kan bovendien betere resultaten opleveren.

Een paar uitdagingen die onlosmakelijk zijn verbonden met online recruitment

Welke technologie er ook gebruikt wordt, online recruitment heeft zo zijn eigen uitdagingen:

  • Gebrek aan vertrouwen in beslissingen. Recruiters en hiring managers vinden het niet altijd fijn om iemand aan te nemen die ze niet in het echt hebben ontmoet, zelfs als die persoon maar een tijdelijke baan krijgt. Uit de interviews die in het kader van het wereldwijde onderzoeksproject van Indeed zijn uitgevoerd, blijkt dat sommige werkgevers het laatste deel van het recruitmentproces nog steeds face-to-face doen. De meeste recruiters zijn het niet gewend om onder dergelijke omstandigheden beslissingen te nemen over nieuwe medewerkers. Daarom zullen ze toch hun angst om een foute beslissing te nemen moeten overwinnen en leren hoe ze kandidaten die ze online hebben gesproken beter kunnen beoordelen.

Omdat mensen vaak niet gewend zijn aan online sollicitatiegesprekken, is het begrijpelijk dat ze bang kunnen zijn om slechte beslissingen te nemen. Bij virtuele communicatie vallen veel non-verbale signalen en andere subtiele signalen weg die een recruiter normaal gesproken kunnen helpen bij het evalueren van een kandidaat. Training en oefening kunnen recruiters helpen te wennen aan nieuwe communicatiemedia en hen van de nodige vaardigheden voorzien om ook in deze nieuwe situatie vol zelfvertrouwen beslissingen nemen.

  • Logistiek. Online recruitment kan logistieke uitdagingen of beperkingen met zich meebrengen. Hoewel online recruitment je kan helpen een meer gevarieerde groep kandidaten te bereiken, kan het er ook voor zorgen dat kandidaten die niet over een snelle internetverbinding of de benodigde hardware beschikken worden uitgesloten. En er zijn nog extra logistieke afwegingen nodig nadat de nieuwe medewerker is aangenomen: bedrijven moeten het onboardingproces voor thuiswerkers aanpassen, de benodigde apparatuur verstrekken en toegang geven tot systemen. Dit zijn allemaal geen onoverkomelijke uitdagingen, maar je moet er wel rekening mee houden in je planning. 

Voor de meesten is online recruitment een blijvertje

“Vóór de coronacrisis hadden veel recruiters en hiring managers nog geen ervaring met online recruitment en geen echte reden om te vragen om de tools daarvoor” zegt William Tincup, directeur van Recuiting Daily. “Dat veranderde zodra de coronacrisis en de overgang naar thuiswerk hen dwong om online te werken.”

“Nu ze bekend zijn met tools voor online recruitment, willen veel recruiters niet meer terug” aldus Tincup. “Als je eenmaal in een Ferrari hebt gereden, wil je niet meer terug naar paard en wagen.”