Onderzoek OTYS: Indeed is de meest effectieve wervingsbron voor het aantrekken van geschikte sollicitanten

Welke kanalen zijn voor werkgevers en recruiters het meest interessant om in te zetten voor hun werving? Welke bronnen leveren de meeste sollicitanten op en welke leiden effectief tot de meeste plaatsingen? OTYS, leverancier van recruitment software, deed hiernaar onderzoek. Conclusie: Indeed is niet alleen de nummer #1 bron van sollicitaties (40%) binnen de top 5 vacaturesites, maar fungeert ook als ‘hofleverancier’ als het gaat om effectieve plaatsingen. Maar liefst 40% van alle nieuwe medewerkers die in 2019 door deze top 5 werd geplaatst, verkregen hun nieuwe functie via de #1 vacaturesite Indeed.

*)Het onderzoek van OTYS is gebaseerd op data van 180 bronnen, 18 miljoen unieke bezoekers en 650.000 applicaties in de periode 2016-2019

Keuze uit vele recruitmentstrategieën

Recruiters bij een werving- en selectiebureau, een uitzendbureau of bij een corporate organisatie staan voor grote uitdagingen. Zij moeten immers op het juiste moment, de juiste kandidaat aan de juiste functie bij de juiste opdrachtgever kunnen verbinden. Hoe pak je dat aan? Hoe zet je het recruitmentbudget het beste in? Welke strategie moet je volgen en in welke kanalen kun je het beste investeren?

Zij hebben hiervoor verschillende technieken en een veelheid aan kanalen tot hun beschikking. Maar wat is het meest succesvol? Hoe realiseer je de meeste Return On Recruitment Investment (ROI), ofwel hoe krijg je het meest waar voor je geld en tijd? We nemen een aantal recruitmentkanalen onder de loep.

Actief zoeken

Veel werkgevers gaan hetzij zelf, hetzij via externe bureaus op zoek naar geschikte kandidaten voor hun vacatures. Dit noemen we ook wel searchen of sourcen. Een zeer actieve manier van werven, waarbij de recruiter heel gericht, vaak met behulp van Boolean search, op zoek gaat naar kandidaten met een specifiek profiel en hen een aanbod doet. Je kunt je voorstellen dat dit in het algemeen een tijdrovende klus is die veel vooronderzoek, expertise en kennis van de doelgroep en de arbeidsmarkt vereist.

Corporate website

De bedrijfswebsite is een effectief medium om vacatures kenbaar te maken. Werkzoekenden die actief op zoek gaan naar een baan bij jouw organisatie, zullen als eerste de corporate website bezoeken. Bekende merken zoals Coca Cola en Rituals trekken dankzij hun krachtige corporate branding eenvoudig mensen aan die graag bij hen zouden willen werken. Kleinere organisaties en minder bekende merken zullen behoorlijk wat meer moeite moeten doen om met talent in contact te komen.

Aparte werken-bij site

Een speciale werken-bij omgeving ofwel recruitmentsite wordt door veel werkgevers ingezet als onderdeel van hun inbound recruitmentmarketing strategie. Waar een corporate website volledig in het teken staat van het commerciële merk, wordt een recruitmentsite doelgericht gebruikt voor het presenteren van vacatures en het laden van het werkgeversmerk, ofwel het employer brand. 

Eigen ATS of CRM

Veel bedrijven met een grote wervingsbehoefte maken gebruik van een recruitmentsysteem ofwel ATS (applicant tracking system) om het recruitmentproces te managen, zodat alle sollicitanten in kaart worden gebracht en kunnen worden opgevolgd. Hierdoor ontstaat een grote databank met kandidaten, vergelijkbaar met een CRM, die ook weer als bron kan fungeren voor het invullen van nieuwe vacatures.

Social media

Social media zoals Twitter, Facebook, Instagram en Snapchat zijn niet meer weg te denken uit onze realiteit. Voor velen is het een verlengstuk van ons leven waarop we 24/7 actief zijn. Niet verwonderlijk dan ook dat deze media door recruiters dankbaar ingezet worden om in contact te komen met (latent) werkzoekenden en hen te verleiden om bij hen te komen werken. 

Referral Recruitment

Referral recruitment is een van de meest voordelige en krachtige manieren van actieve werving. Werkgevers vragen hierbij aan hun eigen (oud-)medewerkers en relaties om vacatures bekend te maken bij hun netwerk en nieuwe collega’s te werven. Sommige bedrijven bieden een referralbonus, maar meestal helpen enthousiaste en betrokken medewerkers ook zonder incentives graag mee aan deze vorm van recruitment. 

Vacaturesites

Vacaturesites zijn het meest gebruikte kanaal als mensen op zoek gaan naar een baan en de populariteit neemt nog steeds toe. Ook werkgevers zetten op hun beurt vacaturesites het vaakst in voor recruitment. Begrijpelijk, op deze sites draait immers alles om vacatures en worden werkgevers en werkzoekenden bij elkaar gebracht. 

Werkzoekenden kunnen veelal gratis hun cv achterlaten en zoeken naar vacatures. Bij de meeste vacaturebanken betaalt een werkgever om vacatures te mogen plaatsen en toegang te krijgen tot cv’s van interessante kandidaten. 

Indeed meest populair en meest effectief voor recruitment

Uit onderzoek blijkt dat Indeed niet alleen de grootste, maar ook de meest populaire vacaturesite van Nederland is. (Bron: onderzoek van Intelligence Group.) 

De vacaturesite is niet alleen populair bij werkzoekenden. Het onderzoek van OTYS laat zien dat Indeed de nummer 1 bron is voor effectieve werving. Niet alleen om kandidaten te werven, maar ook als het gaat om het realiseren van daadwerkelijke plaatsingen. En dat is natuurlijk waar het uiteindelijk allemaal om gaat.

Een vacature plaatsen op Indeed is volledig kosteloos. Daarnaast hebben werkgevers op het platform vele mogelijkheden om op te vallen en hun doelgroep effectief te bereiken. Bijvoorbeeld:

  1. Vacatures uitlichten in de zoekresultaten met als resultaat een 3.5x hogere kans op het invullen van een vacature* 
  2. Branded advertenties plaatsen met logo en een link naar de Bedrijfspagina en vacatures
  3. Targeted Ads inzetten, haarscherp gericht op een specifieke doelgroep
  4. Het bedrijf als werkgever profileren op de Indeed Bedrijfspagina
  5. Virtual Hiring Events organiseren als alternatief voor fysieke sollicitatiegesprekken
  6. Kandidaten testen en selecteren met Indeed Assessments

Wat is wijsheid?

Inbound recruitment, sourcing, adverteren, referral recruitment, de beste strategie is voor iedere werkgever en voor iedere situatie weer anders. Heb je een enorme hoeveelheid vacatures te vervullen, of heb je al maanden een vacature openstaan voor dat ene, super schaarse functieprofiel? Heb je een sterk werkgeversmerk of moeten kandidaten je bedrijf nog leren kennen? Elke wervingsbehoefte vraagt om een gerichte aanpak. Niet alleen voor wat betreft de keuze van de juiste kanalen, maar voor het inrichten van de recruitmentstrategie in zijn geheel.

Meten is weten

Maar hoe pak je dat dan aan? Start bij het begin. Leer je doelgroep goed kennen, verdiep je in recruitmentmarketing en laat je inspireren door vakgenoten. Er is veel gepubliceerd over de effectiviteit van recruitmentinspanningen. En onthoud: weten is meten. Zelf heb je vast ook al een schat aan ervaring opgedaan en data verzameld. De dashboards in je recruitmentsysteem, analytics in Google en Social Media, recruitmentstatistieken, het zijn stuk voor stuk bronnen die je waardevolle inzichten geven in de effectiviteit van je campagnes. 

Stap voor stap

Houd het simpel, begin klein en breid je acties geleidelijk uit. Stel een klein aantal, heldere doelen (KPIs), doe een 0-meting, leg je resultaten vast en raadpleeg regelmatig de resultaten. Op die manier krijg je steeds beter inzicht in de effectiviteit van je inspanningen, zodat je tijdig ziet wanneer je moet afremmen, gasgeven of bijsturen.

Word een expert

Ben je benieuwd hoe jij je recruitmentbudget het meest effectief kunt inzetten? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag met het optimaliseren van je strategie. Het volledige rapport van OTYS vind je hier.

Vind je nieuwe medewerker op Indeed