Berichten die werken: feiten en cijfers over effectieve communicatie met kandidaten

Gefeliciteerd! Je hebt de perfecte kandidaat voor je vacature gevonden. Nu is het tijd om hem of haar te recruiten. Hem zo goed te verleiden, dat hij niet meer verder kijkt naar andere vacatures en vol overtuiging kiest voor jouw organisatie. De manier waarop jij communiceert, is in deze fase cruciaal. 

Op basis van uitgebreid onderzoek en diepgaande analyse van het gedrag van werkzoekenden op Indeed CV (met wereldwijd meer dan 175 miljoen cv’s van kandidaten) leren wij je de kunst (en de wetenschap) van het effectief communiceren met veelbelovende kandidaten. En we vertellen je meer over het gedrag van werkzoekenden, zodat jij precies weet hoe je toptalent voor jouw organisatie kunt winnen.

Hoe overtuig je iemand dat hij niet alleen de ideale kandidaat voor de rol is, maar dat jouw bedrijf en de functie ook perfect bij hém passen?Personaliseer je berichten en maak een onuitwisbare indruk. 

Stuur persoonlijke e-mails

Het is natuurlijk heel verleidelijk om lekker snel hetzelfde standaard berichtje te sturen aan een groep kandidaten. Maar niemand wil als nummer behandeld worden. Maak werk van je bericht. Stuur een persoonlijke boodschap naar iedereen met wie je contact wilt leggen. Het is de moeite waard!

Vertel waarom je juist voor deze kandidaat kiest

Laat zien dat je je huiswerk hebt gedaan. Vertel de kandidaat waarom volgens jou juist zijn achtergrond, vaardigheden en ervaring perfect aansluiten bij de rol. Maak een bruggetje van zijn persoon en kwaliteiten naar de functie, de cultuur en missie van je organisatie.

Licht de voordelen toe

Een kandidaat heeft vaak keuze uit meerdere opties. Wees dus altijd relevant. Bij de afweging of een vacature interessant genoeg is, focust een kandidaat veelal op 2 componenten:

  • Past de beschrijving goed bij zijn ervaring en doelstellingen?
  • Hoe aantrekkelijk is de baan als het gaat om beloning, arbeidsvoorwaarden en locatie?

Benadruk de doorgroeimogelijkheden

Talentvolle medewerkers willen zich blijven ontwikkelen. Recruitment heeft dan ook de grootste kans van slagen als je perspectief kunt bieden op het gebied van professionele groei. 

Benadruk in je aanbod ook emotionele zaken als het werken voor een mooi merk, het profiteren van betere voorwaarden, of het kunnen shinen met een indrukwekkende functietitel.

Kort maar krachtig

Doe een aantrekkelijk aanbod en baseer je altijd op de feiten

  • Gebruik de juiste toon. Wees professioneel en persoonlijk

Laat zien dat je een persoon van vlees en bloed bent en dat je weet wie je benadert

  • Schrijf je bericht met zorg

Druk niet gelijk op de verzendknop. Kijk je tekst nog even na op typo’s, spelling en grammatica.

Onderzoek van Indeed toont aan dat een algemene aanhef als “Geachte .., of Hi …, een negatieve uitwerking hebben. Recruiters krijgen in dat geval bijna 10% minder reacties.2  Ga dus altijd voor een originele openingszin. Probeer eens iets als dit:

  • Goedemorgen, Marieke
  • Dit is een prachtige dag voor een nieuw begin, Karel
  • Ik heb iets leuks voor je, Berend

Laat het niet bij één berichtje. Best practice is om herinneringsmails te versturen na 2, 4 en 7 dagen nadat je voor het eerst een bericht hebt gestuurd. Natuurlijk maak je deze ook weer geheel persoonlijk en op maat. Na een maand kun je een allerlaatste berichtje sturen waarin je nog even van je laat horen.

Denk aan je timing

Win – Win

Slimme berichten zorgen voor een grotere ROI voor recruiters. Door berichten te personaliseren laat je kandidaten zien waarom jouw aanbod voor hen aantrekkelijk is en waarom zij de beste match zijn voor de baan en jouw organisatie.

Vind je nieuwe medewerker op Indeed