5 simpele employer branding tips voor grote impact. Bereik een hoge ROI met een klein budget

In tijden van economische onzekerheid en sociale onrust schiet bij veel bedrijven de aandacht voor employer branding er een beetje bij in. Begrijpelijk, want we hebben allerlei andere prioriteiten. Bovendien is het vaak lastig om de impact van deze pijler van arbeidsmarktcommunicatie kwantificeerbaar te maken. Toch is het juist nu belangrijker dan ooit om als werkgever te laten zien wie je bent.

Je employer brand, ofwel je werkgeversmerk, speelt een belangrijke rol bij het aantrekken en vasthouden van talent voor je organisatie. Werkzoekenden zijn op zoek naar zekerheid. Ze willen weten wat het betekent om bij jouw bedrijf te werken. Ontdekken wat jij als werkgever doet om je medewerkers te ondersteunen en hoe je hen stimuleert om succesvol te zijn. 

Laat zien wat je waard bent

Maar ook als je op dit moment niet actief aan het werven bent, is het raadzaam om je werkgeversmerk niet uit het oog te verliezen. Immers, een goede reputatie komt te voet en gaat te paard. Juist deze onzekere tijden bieden jou als werkgever de kans om te laten zien wat je waard bent en je daarmee te onderscheiden op de arbeidsmarkt. En het mooie is: daar heb je helemaal geen torenhoge budgetten voor nodig.

Speciaal voor jou hebben wij een aantal voordelige, maar zeer effectieve best practices verzameld die bijdragen aan een sterk werkgeversmerk.

Tip 1: Denk als een journalist

Veel werkgevers besteden in hun werving vooral aandacht aan de leuke extra’s die hun bedrijf maken tot een geweldige plek om te werken. Zoals een goede koffie, een leaseauto, een tafeltennistafel. Maar eigenlijk zijn dat natuurlijk maar feitjes. Om de bedrijfscultuur tot leven te brengen, heb je verhalen nodig van je medewerkers. Hoe is het om voor jouw bedrijf te werken? Wie ben je, waar ligt je passie en met wie werk je samen? Eerlijke, authentieke verhalen van jouw medewerkers die een tastbaar beeld schetsen van de aard van het werk, de sfeer, de extra’s. Dát wekt vertrouwen en spreekt tot de verbeelding.

Emily Firth, voormalig Global Manager employer branding bij de reiswebsite Booking.com, zei het als volgt. “Ik stimuleer employer branding professionals altijd om meer te denken als journalisten. Door iemand te laten vertellen over hoe het is om voor jouw bedrijf te werken, heb je meer vrijheid dan met traditionele marketingmiddelen, omdat je het product niet met droge feiten verkoopt. Dankzij persoonlijke verhalen creëer je een emotionele band.”

Ga op zoek naar de verhalen in je organisatie. Dat kan heel praktisch. Richt je op échte verhalen van échte werknemers die échte dingen doen. “Vraag het je mensen gewoon”, adviseert Firth. “Ga naar ze toe, pak je telefoon of film hen als zij gepassioneerd praten over hun werk. Focus je op de dingen die je cultuur weerspiegelen en niet noodzakelijkerwijs over het dagelijkse werk gaan.” Deze strategie is niet alleen gratis, maar heeft ook het voordeel dat het de PR- en HR-afdelingen bij elkaar brengt.

Denk creatief na over wie in jouw organisatie mooie verhalen kan delen. Je kunt deze mensen overal vinden – van managers tot cateringmedewerkers, van introverte, maar authentieke IT-professionals tot welbespraakte accountmanagers. 

Tip 2: Wees concurrerend

In onze drukke wereld is er een constante strijd gaande om de aandacht van je publiek. De gemiddelde Nederlander is ongeveer 8 1/2 uur per dag online actief. Hoe krijg jij het dan voor elkaar om op te vallen in al deze hectiek?

Ga uit van je eigen kracht en voel je vooral niet geïntimideerd door de flitsende arbeidsmarktcampagnes van de grote spelers met torenhoge budgetten, zoals de Politie en Defensie.

Sterker nog, laat je vooral inspireren door hoe andere bedrijven hun employer branding aanpakken. Kijk welke verhalen zij vertellen en op welke manier zij dit aanpakken. Bedenk of jij een dergelijke strategie praktisch kunt vertalen naar je eigen bedrijf. Grote kans dat je ineens een aantal fantastische ideeën te binnen schiet.

En bedenk goed: je hoeft helemaal niet te concurreren met de grote spelers, als dat geen concurrenten van je zijn op de arbeidsmarkt. Veel werkzoekenden kijken heel bewust uit naar een baan in het mkb. Maak daar gebruik van. Onderzoek waarom mensen graag bij jou werken. In marketingtermen gesproken: wat zijn jouw usp’s en de pullfactoren van de baan en van jou als werkgever.

En nu we het toch over marketing hebben: betrek de kennis van je marketingcollega’s bij je arbeidsmarktcommunicatiestrategie. De feiten en inzichten die zij verzamelen over de drijfveren en behoeften van klanten, zouden ook wel eens heel interessant kunnen zijn voor jouw recruitmentaanpak. Want wat jullie klanten ten diepste interesseert, is vaak ook waar je medewerkers en kandidaten warm voor lopen. 

Tip 3: Betrek recruitment bij de employer branding strategie

Employer branding richt zich niet alleen op de huidige medewerkers, maar werkt ook als een magneet voor potentieel talent. Het is daarom belangrijk het recruitment-team te betrekken bij de employer branding strategie en samen de contentkalender te bepalen. Recruiters denken steeds meer als marketeers die helpen het bedrijf op de kaart te zetten als aantrekkelijk werkgever. 

Overleg met hen welke doelgroepen prioriteit hebben en hoe de candidate journey er per persona uit ziet. Vervolgens kun je bij elk touchpoint in de journey samen bepalen welke onderwerpen belicht moeten worden en welk soort verhalen zullen bijdragen aan het werven van de juiste kandidaten.

Tip 4: Zet crowdsourcing in; vraag je medewerkers om hulp

Het ontwikkelen en verspreiden van content is een relatief goedkope, maar tijdrovende klus. Maar als je hier slim mee omgaat, hoeft het werk niet allemaal op het bordje van recruitment of employer branding specialisten terecht te komen. En dat is nog veel effectiever ook. Medewerkers in het bedrijf hebben allemaal immers hun eigen verhaal dat het waard is om te delen met de wereld.

Bedenk creatieve manieren om collega’s, partners en klanten te stimuleren te helpen bij het uitdragen van de ‘corporate story’. Ieder van hen heeft een enorm groot netwerk, dat waardevol is voor het laden van jouw employer brand. Denk bijvoorbeeld aan fora of social mediakanalen waarin medewerkers vertellen wat ze op het werk hebben meegemaakt, met welke mooie projecten ze bezig zijn of wat hen bezighoudt.

Veel werkgevers aarzelen om hun medewerkers te vragen om mee te werken aan de PR van het werkgeversmerk. Niet alleen omdat ze daarmee een extra inspanning vragen van hun medewerkers, maar ook omdat ze zich zorgen maken of alle uitingen dan wel in lijn zullen zijn met de bedrijfscultuur. Toch is het advies van de social mediaspecialisten unaniem: laat mensen vrij, geef hen vertrouwen. Help hen hooguit door richting te geven aan wat ze zouden kunnen vertellen en op welke manier. Deel bijvoorbeeld interessante berichten via nieuwsbrieven, mail of WhatsApp. Geef wat context, tekstsuggesties, handige hashtags en het linkje waarmee ze het eenvoudig met hun eigen netwerk kunnen delen. 

Ook kun je medewerkers vragen om structureel bij te dragen aan de contentcreatie, bijvoorbeeld door middel van een blog, een vlog of een andere vorm van ‘storytelling’. Als mensen gepassioneerd zijn over hun werk, dan vertellen ze daar graag over. Bij sommige bedrijven maakt het regelmatig schrijven van een blog onderdeel uit van de taakomschrijving, bij andere zijn er aantrekkelijke incentives voor wie uit eigen initiatief bijdraagt aan de creatie en verspreiding van content. 

Tip 5: Maak de business case voor employer branding

In tijden van bezuinigingen, ontslagen en aanhoudende economische onzekerheid kan het een uitdaging zijn om voldoende budget beschikbaar te krijgen om je plannen waar te maken.

Zorg daarom voor een employer branding business case: een goed onderbouwd plan, zelfvertrouwen en een breed draagvlak. Een nauwe samenwerking met het (afdelings)management is hierbij van groot belang om de ROI (Return on Investment) van je inspanningen concreet te kunnen maken. 

Iedereen zal het erover eens zijn: de ware kracht van een organisatie wordt bepaald door de mensen die er werken. Juist daarom is employer branding een belangrijke factor in het succes van je bedrijf. De mensen die er werken, hun gedrag, hun passie, de manier waarop zij omgaan met hun klanten en met elkaar, de cultuur die het bedrijf uitstraalt, dit alles beïnvloedt het imago van de organisatie. En daarmee de mate waarin je als bedrijf in staat bent talentvolle medewerkers aan je te binden en veelbelovende nieuwe medewerkers aan te trekken. Dit is cruciaal voor de kwaliteit en de continuïteit van je organisatie. Maar de invloed van employer branding draagt veel verder.

Employer branding heeft ook grote invloed op het corporate succes van de organisatie. Jouw medewerkers zijn immers de verpersoonlijking van je bedrijf naar de markt. Hoe klanten en prospects jouw medewerkers waarderen en vertrouwen, bepaalt voor een groot deel hun bereidheid om jouw producten of diensten af te nemen. Dus ook vanuit die hoek heeft employer branding een belangrijke impact op het bedrijfsresultaat en de waarde voor de stakeholders. Een succesvolle employer branding specialist weet deze punten met elkaar te verbinden. 

Wat je nu doet, bepaalt je succes in de toekomst

Ondanks – of misschien wel juist in – deze bijzondere periode, heb jij een unieke kans om te bewijzen dat employer branding cruciaal is om waardevolle medewerkers te kunnen aantrekken en vasthouden. Als je dit nu goed aanpakt, zorg je niet alleen in deze tijd van crisis voor een sterk werkgeversmerk, maar positioneer je jouw bedrijf om ook op lange termijn aantrekkelijk te blijven voor toptalent.

Vind je nieuwe medewerker op Indeed